Programma 5 beleidsopgaven

Duurzame oplossingen en innovatie

Inleiding

Het Regionaal Mobiliteitsplan Drenthe (2022) is vastgesteld door de provincie en de Drentse gemeenten. Dit plan is het uitgangspunt voor het uitvoeren van het Klimaatakkoord op het gebied van mobiliteit. Binnen deze opgave werken we aan het verminderen van CO₂-uitstoot. Dat doen we via acht thema’s, zoals het stimuleren van elektrisch vervoer, duurzame logistiek en gedragsverandering.
Voor de aanleg van laad- en tankinfrastructuur voor schoon vervoer (zero-emissie) gebruiken we de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL). Dit is een samenwerking tussen de noordelijke provincies, netbeheerders en het Rijk. Hiervoor ontvangen we ook geld van het Rijk, bijvoorbeeld via de Specifieke Uitkering (SPUK) Capaciteitsimpuls Decentrale Overheden Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE).
We voeren verschillende programma’s uit, zoals Drenthe Reist Duurzaam, dat mensen stimuleert om duurzame keuzes te maken in hun vervoer. Nieuw beleid richt zich op het verduurzamen van logistiek en bouw. Daarbij kijken we ook naar verschillende alternatieve brandstoffen, zoals elektrisch, waterstof en HVO100 (een duurzame dieselvariant). Verder is het belangrijk dat er genoeg ruimte is op het elektriciteitsnet. Zonder voldoende netcapaciteit kunnen we de verduurzaming van mobiliteit niet verder doorzetten.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord

De provincie Drenthe werkt aan de afspraken uit het Klimaatakkoord. We zetten in op duurzame mobiliteit, schone logistiek en het terugdringen van CO₂-uitstoot. De belangrijkste doelen zijn:

  • betere CO₂-prestaties bij aanbestedingen en investeringen: We gebruiken hiervoor het Integraal Ambitieweb Duurzaam Grond-, Weg- en Waterbouw en een CO₂-monitor;
  • laad- en tankinfrastructuur: We zorgen voor voldoende openbare laad- en tankpunten, afgestemd op de vraag en het gebruik. Dit gebeurt onder meer via de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL Regio Noord) en een concessie voor publieke laadinfrastructuur;
  • duurzame logistiek: We stimuleren het gebruik van schone logistieke oplossingen, zoals zero-emissie (ZE) transport. Dit doen we via de Noordelijke Agenda Logistiek en de aanpak van RAL Regio Noord Logistiek;
  • duurzame mobiliteitskeuzes: Naast investeringen in de fiets en het openbaar vervoer, stimuleren we mensen om duurzamer te reizen. Een belangrijk voorbeeld is de stakeholdersaanpak Drenthe Reist Duurzaam;
  • Regionaal mobiliteitsplan (RMP): een uitvoeringsagenda voor duurzame mobiliteit in samenwerking met gemeenten. Dit is onderdeel van onze uitwerking van het Klimaatakkoord;
  • innovatie: We blijven experimenteren met nieuwe vormen van vervoer, zoals deelmobiliteit, autonoom vervoer en drones.

Wij willen deze doelen bereiken door middel van de volgende maatregelen;

  • We stimuleren de aanschaf en het gebruik van schone alternatieven voor vervoer en logistiek.
  • We zorgen voor een dekkend netwerk van publieke laadpunten.
  • We verbeteren de CO₂-prestaties bij grond-, weg- en waterbouwprojecten en in het openbaar vervoer.
  • We coördineren de samenwerking in de regio.
  • We stimuleren innovatieve oplossingen.

Welke feiten en cijfers zijn er?

De voortgang van de klimaatafspraken is beschikbaar via de nationale regionale klimaatmonitor.
Urgentie van de klimaatopgave in mobiliteit


De CO -uitstoot in mobiliteit is sinds 1990 gestegen. Dit maakt het moeilijker om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. We zetten in op minder mobiliteit, ander vervoer en schonere technieken zoals elektrisch rijden. Alleen met deze combinatie kunnen we de noodzakelijke CO -reductie realiseren.

Autonome ontwikkeling is niet voldoende
Landelijke maatregelen en vervanging van voertuigen helpen, maar zijn niet genoeg. We nemen aanvullende maatregelen zoals gedragsverandering, ruimtelijke keuzes en meer laadpunten.

Toename energievraag en laadinfrastructuur

De verwachting is dat er in 2030 in Drenthe 49.000 elektrische auto’s zijn (140.000 MWh, 42.000 laadpunten), 8.000 bestelauto’s (53.000 MWh, 7.000 laadpunten) en 800 vrachtauto's (60.000 MWh, 660 laadpunten). Ook de bouw vraagt veel energie op plekken zonder netcapaciteit. Dit alles laat zien dat tijdige investeringen in laadinfrastructuur en het energiesysteem hard nodig zijn.

Clean energy hubs zijn essentieel
Clean energy hubs leveren duurzame brandstoffen zoals elektriciteit, waterstof en tijdelijk biobrandstoffen. Ze zijn nodig om fossiele brandstoffen af te bouwen. Het doel is een toekomstbestendig netwerk van hubs dat vraag en aanbod verbindt. We letten op energie-efficiëntie van bron tot gebruik (well-to-wheel). Zo leveren we als provincie een bijdrage aan de verduurzaming van zowel mobiliteit als het energiesysteem.

Met wie werken we samen?

We werken samen in nationaal, noordelijk en Drents verband. Onze primaire samenwerkingspartners zijn Rijk, provincies, gemeenten, netbeheerders en vertegenwoordigers uit de sectoren mobiliteit, grond-, weg- en waterbouw en logistiek.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.05 Duurzame oplossingen en innovatie

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

598.661

598.661

Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord

598.661

598.661

Baten

-177.018

-177.018

Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord

-177.018

-177.018

Saldo

421.643

421.643

Toelichting nieuw beleid 2026

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12