Programma 5 beleidsopgaven

Kerntaken onderzoek en samenwerking

Inleiding

In 2026 ligt de nadruk op het vergroten van kennis, het werken met data en de samenwerking tussen overheden binnen het mobiliteitsdomein. We dragen bij aan landelijke kennisontwikkeling door het (mede)financieren van projecten, zoals het Kennisprogramma Verkeer en Vervoer (CROW/KpVV). Ook doen we mee aan landelijke databronnen, zoals de Nationale Wegendatabank, en ontwikkelen we een plan voor datamonitoring: ‘Data gedreven werken en sturen in de mobiliteit’.
In 2025 is het provinciaal luchtvaartbeleid geactualiseerd. Dit is gebeurd als vervolg op de nationale Luchtvaartnota en sluit aan op de luchtruimherziening van het Rijk. Die herziening is bedoeld om het luchtruim duurzamer en efficiënter te gebruiken. Na de vaststelling van de luchtruimherziening blijft de provincie verantwoordelijk voor het volgen van de gevolgen voor hinder, leefomgeving, natuur en veiligheid. Ook blijven we de regionale belangen behartigen. We stemmen af met gemeenten, bewoners en maatschappelijke organisaties, werken aansluitroutes uit en zorgen ervoor dat landelijke maatregelen worden verwerkt in ons eigen beleid en in gebiedsgerichte plannen.
Daarnaast loopt er een Europese aanbesteding voor monitoring van verkeer op de provinciale infrastructuur. Hiervoor vragen we vanaf 2026 een aangepast budget.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking

Vanuit onze wettelijke taken richten we ons op de volgende doelen.

  • Behouden en versterken van de provinciale rol na de luchtruimherziening, onder meer door het monitoren van hinder en het samenwerken met partners.
  • Verzamelen en analyseren van verkeers- en vervoersdata, als basis voor goed beleid. De resultaten publiceren we via Drenthe in Cijfers, het Dashboard Verkeer en Vervoer en de website van het OV-bureau Groningen–Drenthe.
  • Verder digitaliseren en beter gebruiken van mobiliteitsdata in onze beleidsontwikkeling.

Welke feiten en cijfers zijn er?

We maken gebruik van landelijke én regionale databronnen om verkeersbewegingen te meten in Nederland en specifiek in Drenthe. Op de provinciale wegen monitoren we deze gegevens continu.
Via Drenthe in Cijfers – Mobiliteit en Bereikbaarheid verzamelen we informatie over het aantal fietsbewegingen, het aantal passagiers op Groningen Airport Eelde (GAE), het aantal motorvoertuigen en gereden kilometers per vervoermiddel en de verdeling van de recreatievaart en beroepsvaart over de Drentse kanalen.

Met wie werken we samen?

We werken op verschillende niveaus samen aan beleid en kennisdeling. Dit doen we onder andere binnen het MIRT en het IPO, dat de belangen van provincies vertegenwoordigt in Den Haag en Brussel.
Daarnaast werkt de provincie Drenthe nauw samen met landelijke kennisinstellingen en databanken en regionale partners op het gebied van luchtvaart, logistiek en mobiliteit.
Voor thema’s zoals luchtvaart en datamonitoring nemen we actief deel aan gezamenlijke overleggen.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.06 Kerntaken onderzoek en samenwerking

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

3.842.070

395.000

4.237.070

Doelstelling 5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking

3.842.070

395.000

4.237.070

Baten

-14.000

-14.000

Doelstelling 5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking

-14.000

-14.000

Saldo

3.828.070

395.000

4.223.070

Toelichting nieuw beleid 2026

Nieuw beleid 2026

2026

B17. N371 Assen-West

Het onderliggend wegennet bestaat uit de gemeentelijke Balkenweg die richting de westzijde overgaat in de provinciale N371 richting o.a. de kernen (Boven)Smilde en Norg. Toekomstige verkeer aantrekkende werking maakt dat de huidige inrichting de grenzen van haar capaciteit bereikt en het verkeer niet langer kan afwikkelen. In de spitsperiode leidt dit in de huidige situatie al tot terugslag op de afrit van de A28. De raming voor het startende voorbereidingskrediet voor aanpassingen betreft € 150.000,--. Wij stellen voor dit bedrag te verrekenen met de Reserve voor algemene doeleinden.

150.000

B15. Permanente meetpunten gemotoriseerd verkeer

Als gevolg van de benodigde Europese aanbesteding van de monitoringstaak van permanente meetpunten voor gemotoriseerd verkeer nemen de kosten toe. Na aanbesteding kunnen we het exacte bedrag bepalen, maar vooralsnog houden we rekening met een structurele toename van € 245.000,--. In de Voorjaarsnota 2025 is gemeld dat het huidige budget voor Monitoring ontoereikend is. We stellen voor deze middelen structureel uit de vrije ruimte te dekken.

245.000

Totaal

395.000

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12