Inleiding
We willen dat openbaar vervoer voor iedereen een aantrekkelijk, veilig en duurzaam alternatief is voor de auto, denk aan de bus, trein, hubtaxi en deelvervoer. Daarom blijven we investeren in plannen die zorgen voor betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer. Ook zetten we ons in om bushaltes vóór eind 2026 beter toegankelijk en zoveel mogelijk rookvrij te maken.
Vanuit het collegeprogramma is € 18,5 miljoen vrijgemaakt voor investeringen in het spoor. Een deel daarvan is door uw Staten al toegekend. We stellen voor om het resterende deel van € 11,8 miljoen in te zetten voor onder andere cofinanciering van de Nedersaksenlijn. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk
We werken aan een beter mobiliteitssysteem in Drenthe. Dit bestaat uit hoogwaardig openbaar vervoer (trein, Qliner en Q-link), een basisnet met stads- en streeklijnen en een aanvullend net met scholierenlijnen en de hubtaxi. Voor ontwikkeling en beheer van het openbaar vervoer zetten we in op de volgende punten:
De internationale busverbinding tussen Emmen en Meppen is tijdens de coronaperiode gestopt. In de Duitslandagenda is voorgesteld deze verbinding te herstellen. De provincie Drenthe en Landkreis Emsland trekken hier samen in op. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Volgens het BBV zijn er indicatoren opgesteld. Dit is gedaan in samenwerking met andere provincies via het IPO en vastgesteld door het Ministerie van BZK.
De bijbehorende gegevens zijn te vinden op de website van het IPO. Daar staat ook hoe andere provincies scoren en welke definitie wordt gebruikt bij elke indicator.
Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer
De klantwaardering voor de Vechtdallijnen en het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe blijft stabiel. Voor de Vechtdallijnen was de waardering in 2021 een 7,8 en in 2024 een 7,7.
Voor het busvervoer was de waardering in 2021 een 8,1. In 2022 en 2023 was dit een 7,9, en in 2024 steeg het cijfer naar een 8,0. De cijfers zijn afkomstig uit de OV-Klantenbarometer van CROW.
Ov per bus in Drenthe
Op basis van de eerste vier maanden van 2025 zien we een vergelijkbaar beeld met 2024. Het aantal reizigers ligt nog steeds rond de 90% ten opzichte van 2019.
Het aantal uitgevallen ritten is verder gedaald tot bijna het gewenste niveau. Dit komt onder andere doordat het ziekteverzuim is afgenomen en er nieuwe chauffeurs zijn geworven.
Vanaf 2026 rijdt ongeveer 90% van de busvloot op stroom of waterstof. Deze bussen zijn zero emissie, dus schoon en zonder uitstoot. Dit wordt mogelijk gemaakt door een gezamenlijke businesscase met vervoerder Qbuzz. In 2024 zijn al 35 nieuwe elektrische bussen gaan rijden. Daardoor kunnen we sneller toewerken naar een volledig zero emissie busvloot.
Instroom zero-emissie bussen OV-bureau Groningen Drenthe
Met wie werken we samen?
Voor de uitvoering, het beheer en de ontwikkeling van het openbaar vervoer werkt de provincie Drenthe samen met: reizigersvertegenwoordigers (OV-consumentenplatform), gemeenten, andere provincies (via DOVA), het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de deelstaat Nedersaksen (Duitsland), het OV-bureau Groningen–Drenthe, de provincie Overijssel, Landkreis Grafschaft Bentheim (Duitsland), Publiek Vervoer, spoorbeheerder ProRail en met vervoerders NS, Arriva, Qbuzz en Bentheimer Eisenbahn.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk | Bestaand beleid 2026 | Nieuw beleid 2026 | Saldo begroting 2026 | |
Lasten | 48.710.628 | 300.000 | 49.010.628 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | 48.710.628 | 300.000 | 49.010.628 | |
Baten | -7.600.000 | -7.600.000 | ||
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | -7.600.000 | -7.600.000 | ||
Saldo | 41.110.628 | 300.000 | 41.410.628 |
Toelichting nieuw beleid 2026
Nieuw beleid 2026 | 2026 |
---|---|
B18. Herstel busverbinding Emmen-Meppen | |
In de coronaperiode is de internationale busverbinding Emmen-Meppen komen te vervallen. Herstel van deze verbinding is opgenomen in de Duitslandagenda. Op basis van een gedeelde verantwoordelijkheid met de Landkreis Emsland wordt uitgegaan van een 50/50 financiering. De provinciale bijdrage wordt geraamd op in totaal € 600.000,--. Tevens is uit een enquête ten behoeve van een nieuw mobiliteitsprogramma in de Landkreis Emsland gebleken dat het herstel van deze buslijn in de top 5 van de inwoners zit. Wij stellen voor dit bedrag in 2026 (€ 300.000,--) en in 2027 (€ 300.000,--) te verrekenen met de Reserve voor algemene doeleinden. | 300.000 |
Totaal | 300.000 |