Programma 5 beleidsopgaven

Fiets als duurzaam alternatief

Inleiding

Fietsen is een belangrijk en duurzaam alternatief voor andere vormen van vervoer. Het is één van de hoofdkeuzes in het Mobiliteitsprogramma 2021–2030. We willen dat meer mensen de fiets gebruiken. Daarom investeren we in veilige fietsroutes en een compleet fietsnetwerk.
Deze ambitie is uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma Fietsagenda 2022–2026. Om onze doelen te bereiken werken we samen met het Rijk en gemeenten. We doen dit via cofinanciering, bijvoorbeeld voor de aanleg van gemeentelijke fietspaden en snelle fietsroutes. Zo heeft de gemeente Emmen subsidie ontvangen voor de aanleg van de doorfietsroute tussen Emmen en Klazienaveen.
We stimuleren ook het gebruik van de fiets. Dit doen we onder andere door goede fietsenstallingen bij ov-hubs en door fietsprojecten te koppelen aan ons programma gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid.
Op dit moment doen we onderzoek naar de fietsveiligheid in Drenthe. De resultaten van dat onderzoek gebruiken we als basis voor een nieuw uitvoeringsprogramma. Dat programma sluit aan op de huidige Fietsagenda, die eind 2026 afloopt.
Het huidige uitvoeringsprogramma loopt tot en met 2026. Voor de periode na 2026 geven wij met een aangepaste uitvoeringsprogrammering blijvend invulling aan een veilig, bereikbaar en duurzaam Drenthe.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

Om het gebruik van de fiets te stimuleren werken we samen met gemeenten aan:

  • het ontwikkelen van een netwerk van snelle, herkenbare en comfortabele doorfietsroutes;
  • het realiseren van ontbrekende schakels in de fietsinfrastructuur;
  • het nemen van maatregelen om de fietsveiligheid te verbeteren.

Voor 2026 lichten we een aantal onderdelen uit:

  • Realisatie van het deeltraject Yde/De Punt – Witte Molen, als onderdeel van de doorfietsroute Assen – Groningen (de Groene As).
  • Voorbereidingsfase van het traject Onlandweg – Groningerweg, inclusief de fietstunnel bij de Vriezerbrug. Ook dit is onderdeel van de Groene As.
  • Voorbereiding van de Fietstunnel Watertoren bij Meppel.
  • In het kader van de Fietsagenda 2023–2026 is een subsidieregeling van € 7,5 miljoen beschikbaar gesteld voor gemeenten. Deze regeling is bedoeld voor projecten die bijdragen aan lokale fietsveiligheid en het oplossen van ontbrekende schakels in het hoofdfietsnetwerk. Omdat de regeling eind 2026 afloopt, verwachten we in 2026 veel aanvragen.
  • Binnen de Fietsagenda is €12,5 miljoen beschikbaar voor doorfietsroutes. In 2026 wijzen we de resterende middelen toe aan gemeentelijke initiatieven.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Sinds 2021 neemt het aantal fietsongevallen in Drenthe elk jaar toe. In 2024 waren er 314 fietsongevallen, waarbij 215 fietsers ernstig gewond raakten.

Met wie werken we samen?

Voor de uitvoering van fietsprojecten werken we samen met belangenorganisaties zoals de Fietsersbond, ANWB en Veilig Verkeer Nederland. Ook werken we samen met de Drentse gemeenten en de omliggende provincies. Samen met de provincie Groningen en alle aanliggende gemeenten werken we aan de doorfietsroute tussen Assen en Groningen: de doorfietsroute ‘De Groene As’.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.03 Fiets als duurzaam alternatief

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

9.889.695

9.889.695

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

9.889.695

9.889.695

Baten

-34.000

-34.000

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

-34.000

-34.000

Saldo

9.855.695

9.855.695

Toelichting nieuw beleid 2026

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12