Programma 3 beleidsopgaven

In Drenthe behoud en verbetering van de milieu- en leefomgevingskwaliteit tot tenminste het niveau van de wettelijke milieueisen

Inleiding

Ons milieubeleid is gebaseerd op Europese en nationale wet- en regelgeving. Als bevoegd gezag voor de omgevingsvergunningen en bodemsaneringen voeren wij deze taken uit op minimaal het wettelijk voorgeschreven niveau.
De uitvoering van deze taken ligt grotendeels bij de Omgevingsdienst Drenthe (OD Drenthe). Voor bedrijven met grote risico’s, zoals Seveso-inrichtingen en RIE4-bedrijven (complexe chemische bedrijven die werken met grote hoeveelheden gevaarlijke en milieubelastende stoffen), is de uitvoering belegd bij de Omgevingsdienst Groningen (ODG).

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 3.02.01 Adequaat opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe (OD Drenthe) en Omgevingsdienst Groningen (ODG)

Voor milieuactiviteiten die onder provinciaal bevoegd gezag vallen, verzorgen de Omgevingsdienst Drenthe (OD Drenthe) en de Omgevingsdienst Groningen (ODG) de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving. Deze werkzaamheden worden vastgelegd in een jaarlijks uitvoeringsprogramma. De voortgang wordt gemonitord en verantwoord via periodieke rapportages. Daarnaast vindt regelmatig afstemming plaats met beide Omgevingsdiensten over de uitvoering van de taken.
Voor bodembescherming en bodemsanering voert OD Drenthe de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving uit. Daarnaast verricht OD Drenthe bodemonderzoeken, begeleidt bodemsaneringen en levert beleidsadviezen. Voor deze bodemtaken wordt jaarlijks een aparte opdracht opgesteld.

Doelstelling 3.02.02 Adequate uitvoering van het interbestuurlijk toezicht

De provincie houdt toezicht op de taakuitvoering van gemeenten en andere betrokken partijen. Dit interbestuurlijk toezicht (IBT) vindt plaats op basis van wettelijke kaders. Indien nodig stellen we een verbetertraject op en begeleiden we de uitvoering daarvan.

Doelstelling 3.02.03 Uitvoering milieustrategie

In 2025 is het milieubeleid geactualiseerd met de vaststelling van de Milieustrategie Drenthe 2025–2027. In 2026 werken we verder aan de uitvoering van de daarin opgenomen actiepunten.
Naast de uitvoering van onze wettelijke taken en onze bijdrage aan het bestuurlijk vastgestelde Schone Lucht Akkoord, richten we ons dit jaar op een aantal speerpunten:

  • Implementatie van het monitoringplan;
  • Meer toepassen van programmatisch werken voor het behalen van doelstellingen (gesloten beleidscyclus);
  • Uitvoeren van het geurbeleid; verder uitwerken van het thema gezondheid in relatie tot milieueffecten;
  • Vergroten van kennis over zeer zorgwekkende stoffen (ZZS).

Met deze inzet geven we invulling aan de Drentse ambities op het gebied van de gezonde en veilige leefomgeving.

Doelstelling 3.02.04 Behoud en bevorderen van de naleving wettelijke milieueisen met ruimte voor de uitvoering van verschillende maatschappelijke functies

De provincie heeft een coördinerende en regisserende rol richting ketenpartners bij de uitvoering van de Omgevingswet. Ketenpartners zijn onder andere gemeenten, waterschappen, terreinbeherende organisaties en omgevingsdiensten. Wij adviseren over het provinciale beleid voor een duurzame, veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Daarbij richten we ons op het behouden en verbeteren van de leefomgeving en het milieu.
Een belangrijk onderdeel hiervan is onze inzet voor het Schone Lucht Akkoord (SLA). Samen met het Rijk, andere provincies en gemeenten werken we aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het behalen van gezondheidswinst.
Wij voeren de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH-taken) uit die voortvloeien uit de Provinciale Omgevingsverordening. Deze taken hebben onder andere betrekking op grondwaterbeschermingsgebieden, stiltegebieden, natuur, ontgrondingen en zwemwater. Bij de uitvoering van deze taken zetten we actief het BIBOB-instrument in ter voorkoming van misbruik van vergunningen.
Met de Natuur- en Milieufederatie (NMF) Drenthe zijn prestatieafspraken gemaakt over de inzet op provinciale opgaven binnen het fysieke domein.

Welke feiten en cijfers zijn er?

In de provincie Drenthe zijn 12 gebieden aangewezen als stiltegebied. De stilte in deze gebieden beschouwen we van provinciaal belang. Ons doel is om de stilte in deze gebieden te behouden, door geen ontwikkelingen toe te staan die de rust verstoren.

Met wie werken we samen?

Gemeenten, waterschappen, omgevingsdiensten, bedrijven en burgers. Ons beleid stemmen we af binnen Drenthe en met de andere provincies.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

3.02 In Drenthe behoud en verbetering van de milieu- en leefomgevingskwaliteit tot tenminste het niveau van de wettelijke milieueisen

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

6.388.304

150.000

6.538.304

Doelstelling 3.02.01 Adequaat opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe (OD Drenthe) en Omgevingsdienst Groningen (ODG)

5.753.081

5.753.081

Doelstelling 3.02.04 Behoud en bevorderen van de naleving wettelijke milieueisen met ruimte voor de uitvoering van verschillende maatschappelijke functies

635.223

150.000

785.223

Baten

-225.000

-225.000

Doelstelling 3.02.01 Adequaat opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe (OD Drenthe) en Omgevingsdienst Groningen (ODG)

-225.000

-225.000

Saldo

6.163.304

150.000

6.313.304

Toelichting nieuw beleid 2026

Nieuw beleid 2026

2026

B16. Uitvoering Milieustrategie Drenthe, inclusief kennisontwikkeling en onderzoek

Voor de uitvoering van de nieuwe Milieustrategie gaan wij uit van een groeimodel, om de organisatie de tijd te geven de basis op orde te brengen en zich de nieuwe werkwijze eigen te maken. De nieuwe activiteiten zijn onderverdeeld in wat wettelijk verplicht is en in wat bestuurlijk is besloten. Voorbeeld is het Schone Lucht Akkoord dat alle provincies hebben ondertekend. Vanaf 2025 breiden we stapsgewijs uit om aan nieuwe wettelijke en bestuurlijke verplichtingen te voldoen en willen we inzetten op een sluitende beleidscyclus.

Hiervoor zijn nog middelen noodzakelijk voor de ontwikkeling van milieuexpertise en milieuanalyse. Ten behoeve van kennisontwikkeling en milieuexpertise hebben wij voorgesteld voor de jaren 2026 en 2027 € 150.000,-- per jaar beschikbaar te stellen. Tot slot hebben wij voorgesteld voor de milieuanalyse in 2027 eenmalig € 100.000,-- beschikbaar te stellen. Deze bedragen worden gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden.

150.000

Totaal

150.000

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12