Inleiding
Ruimtelijke ordening Omgevingsvisie Horizon van Drenthe Regio Groningen-Assen Regio Deal Noord Drenthe ‘Vitaal Verbonden’ Regio Zwolle Regio Deal Regio Zwolle Ontwikkelperspectief Zuidoost Drenthe Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe Wonen |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 3.01.01 Omgevingswet
Het beschermen en benutten van een gezonde en veilige fysieke leefomgeving met een zo goed mogelijke dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van Drenthe. Drentse aanpak We stimuleren een nieuwe manier van samenwerken en besluiten nemen, met meer ruimte voor maatwerk en bestuurlijke afweging. 2. Kennis en kunde versterken We investeren in het behouden en verbeteren van de kennis en kunde over het stelsel van de Omgevingswet binnen de provinciale organisatie én bij onze partners. 3. Basis op orde en doorontwikkeling DSO We werken aan het op orde brengen van de basis in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en blijven systemen en processen door ontwikkelen. Verbeterdoelen Omgevingswet
Deze doelen vragen om verankering in beleid, besluitvorming en uitvoering. In Drenthe pakken we dit op binnen de drie bovengenoemde opgaven, zowel binnen de provinciale organisatie als in samenwerking met ketenpartners. We werken hierbij actief samen in het Omgevingsplatform Drenthe, waarbinnen provincie, gemeenten en andere partijen kennis delen en de uitvoeringspraktijk versterken. |
---|
Doelstelling 3.01.02 Omgevingsvisie
Vaststelling Omgevingsvisie Horizon van Drenthe |
---|
Doelstelling 3.01.03 Ruimtelijke kwaliteit
Ruimtelijke kwaliteit in Drenthe
Daarnaast stellen we incidentele subsidies voor ruimtelijke kwaliteit beschikbaar. |
---|
Doelstelling 3.01.04 Samenwerkingen Ruimte
Samenwerken met medeoverheden en partners
Daarnaast leveren we inhoudelijke inbreng in:
Tot slot bevorderen we de samenwerking onder de Omgevingswet, onder andere via het Omgevingsplatform Drenthe (OPD). |
---|
Doelstelling 3.01.05 Programma Wonen
Uitvoering regionale woondeals en woningbouwopgave Drenthe
- Financiële ondersteuning via regelingen:
- Versnellingstafel woningbouw:
- Landelijke plancapaciteit:
|
---|
Doelstelling 3.01.06 Volkshuisvestelijk Programma
Wonen - uitvoering Drentse Woonagenda 2024–2028
- Lobby en belangenbehartiging
- Ondersteuning en samenwerking
- Inzicht in doelgroepen
- Kennisdeling en ontmoeting
- Herstructurering en transformatie
- Betaalbaarheid en stimulering
|
---|
Doelstelling 3.01.07 IBT Huisvesting statushouders
Voor 2026 handhaven wij de geïntensiveerde inzet (in tijd en senioriteit) voor de IBT-taak (interbestuurlijk toezicht) op grond van veranderingen in de asielopgave en aanhoudende problemen op de woningmarkt. Hiermee denken we de gemeenten beter te kunnen ondersteunen bij de realisatie van hun taakstelling en daarmee het behalen van de regionale opgave. Interbestuurlijk toezicht en samenwerking in 2026
|
---|
Doelstelling 3.01.08 Circulair bouwen
Circulair en biobased bouwen In 2026 zetten we in op de volgende acties:
|
---|
Doelstelling 3.01.09 Stads- en dorpsvernieuwing
Ons doel is goed functionerende en aantrekkelijke en vitale steden en dorpen, omdat deze belangrijk zijn voor de leefbaarheid van Drenthe. Voor de ondersteuning van ontwikkelingen in de
|
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Ruimte
Jaarlijks beoordelen wij ongeveer 300 gemeentelijke ruimtelijke plannen op hun overeenstemming met het provinciaal ruimtelijk beleid. Dit beleid is vastgelegd in de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening. In enkele gevallen leidt dit tot een zienswijze.
Wonen
- In de Regionale Woondeal is afgesproken dat er in Drenthe bruto 16.200 woningen tussen 2022 tot en met 2030 worden gerealiseerd. Op dit moment ligt de provincie nog op koers om de 16.200 bruto woningen te realiseren. Voor de periode 2022 – 2024 zijn er bruto 5.114 woningen gerealiseerd. Dit is 31% van de totale opgave. Voor de overige 69% hebben de gemeente 6 jaar de tijd om de aantallen te behalen. In de eerste 7 maanden van 2025 zijn er bruto 1104 woningen opgeleverd. Als dit aantal door wordt getrokken voor het hele jaar is de verwachting dat er in het jaar 2025 bruto 1.893 woningen worden opgeleverd, in het geval dat de bouwstroom voor de rest van jaar gelijk blijft.
- De Regionale Woondeals schrijven voor dat in Drenthe in 2026, 1.699 netto woningen worden gerealiseerd.
- Het Provinciale monitoringsysteem laat zien dat de netto plancapaciteit voor 2026 op 2.959 woningen voor ligt. Rekening houdend met de geadviseerde 130% plancapaciteit wordt verwacht dat de woningbouwaantallen voor 2026 worden behaald.
- Per 1 januari 2025 hadden alle gemeenten in Drenthe een achterstand met betrekking tot huisvesting statushouders. De behaalde taakstelling was 80,3% (811 vergunninghouders gehuisvest) voor 2024. Inclusief de achterstand op 1-1-2024 is 71,6% behaald.
De Regionale Woondeals schrijven voor dat gemeenten moeten streven naar 2/3 betaalbare woningen. De provinciale Woningbouwmonitor laat zien dat in de looptijd van de Woondeal rond de 72% van de woningen van het betaalbare segment worden gebouwd en 28% worden van het dure segment gebouwd. Hierbij is het aandeel onbekend gelijkmatig verdeeld over beide categorieën. Dit betekent dus dat naar verwachting de streefwaarde van 2/3 betaalbaar wordt gehaald.
Stads- en dorpsvernieuwing
Voor stads- en dorpsvernieuwing monitoren we de prestaties conform de subsidiebeschikkingen en jaarlijkse voortgangsrapportages (output), en het (in)directe effect hiervan op de omgeving (outcome). Voor de omgevingseffecten van centrumontwikkeling zijn de koopstromen de meest relevante indicator. Het Dorpsvernieuwingsfonds heeft een minder economische insteek. Daarom zijn we voornemens om de effecten te monitoren via de Monitor Brede Welvaart Drenthe.
Met wie werken we samen?
Samenwerking in ruimtelijke ordening
De provincie werkt op verschillende schaalniveaus samen aan ruimtelijke vraagstukken. We onderhouden actief contact met gemeenten, het Rijk, (buur)provincies en internationale partners. Binnen de Regio Groningen-Assen en Regio Zwolle stemmen we onze inzet af met overheden, maatschappelijke partners en het bedrijfsleven. Daarnaast zijn we actief binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Nederlands-Duitse Commissie voor Ruimtelijke Ordening (NDCRO). Deze samenwerkingen dragen bij aan een goede afstemming van beleid en uitvoering in Noord-Nederland en daarbuiten.
Samenwerking voor de woningbouwopgave
Voor de realisatie van de woningbouwopgave werken we intensief samen met de Drentse gemeenten, woningcorporaties, marktpartijen, zorgorganisaties en het Rijk. Gezamenlijk ontwikkelen we het woonbeleid en zorgen we voor de uitvoering daarvan. Door deze samenwerking vergroten we de slagkracht om voldoende passende woningen te realiseren, met oog voor doelgroepen en kwaliteit van de leefomgeving.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
3.01 Ruimtelijke ordening en Wonen | Bestaand beleid 2026 | Nieuw beleid 2026 | Saldo begroting 2026 | |
Lasten | 8.540.326 | 1.695.000 | 10.235.326 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 3.01.01 Omgevingswet | 425.000 | 425.000 | ||
Doelstelling 3.01.03 Ruimtelijke kwaliteit | 2.362.548 | 2.362.548 | ||
Doelstelling 3.01.05 Programma Wonen | 3.361.046 | 1.695.000 | 5.056.046 | |
Doelstelling 3.01.06 Volkshuisvestelijk Programma | 588.732 | 588.732 | ||
Doelstelling 3.01.08 Circulair bouwen | 185.000 | 185.000 | ||
Doelstelling 3.01.09 Stads- en dorpsvernieuwing | 1.618.000 | 1.618.000 | ||
Baten | -445.000 | -445.000 | ||
Doelstelling 3.01.05 Programma Wonen | -445.000 | -445.000 | ||
Saldo | 8.095.326 | 1.695.000 | 9.790.326 |
Toelichting nieuw beleid 2026
Nieuw beleid 2026 | 2026 |
---|---|
B13. Extra middelen woonopgave | |
In de Voorjaarsnota 2025 is aangegeven dat er voor wonen de komende jaren aanvullende middelen nodig zijn. Deze middelen zijn echter ook al vanaf 2025 nodig. Recentelijk zijn er diverse ontwikkelingen geweest die leiden tot een noodzaak voor extra middelen binnen het woondossier. In december 2024 is de nieuwe Woonagenda vastgesteld in de Provinciale Staten. Daarin zijn diverse doelen en opgaven benoemd. Ook zijn door het Rijk op de Woontop 2024 in december afspraken gemaakt over privaat-publieke monitoring, actualisering planlijsten en versnellingstafels. Deze afspraken zijn randvoorwaardelijk gemaakt voor eventuele toekomstige Rijkssubsidies. Daarnaast zien we dat het aantal verzoeken voor hulp bij woningbouwprojecten bij het Impulsteam oploopt en zijn er niet afdoende middelen om aan deze vraag voor projectleiders, stedenbouwkundigen, planeconomen te kunnen voldoen. Tot slot is de motie Woonoffensief aangenomen die ook extra inzet vraagt op het Woondossier. De hiervoor benodigde middelen, € 500.000,-- (2025), € 1.695.000,-- (2026) en € 1.000.000,-- (2027) worden gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden. | 1.695.000 |
Totaal | 1.695.000 |