Programma 1 beleidsopgaven

Verbinding met de Drentse samenleving

Inleiding

De wereld om ons heen verandert snel. (Inter)nationale spanningen, toenemende polarisatie en grote maatschappelijke opgaven vragen om een doordachte en flexibele communicatieaanpak. In deze complexe context zetten we ons dagelijks in voor communicatie die qua toon, inhoud en vorm aansluit bij de samenleving. Wij hanteren daarbij de volgende kernwaarden: begrijpelijk en toegankelijk, betrouwbaar en samen. Deze waarden sturen onze inzet om inwoners en (maatschappelijke) organisaties beter te bereiken en actief te betrekken. We maken een bewuste beweging van informatieve communicatie naar meer verbindende communicatie, die bijdraagt aan vertrouwen en betrokkenheid. We volgen technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie en nieuwe (sociale) mediakanalen, met een open en kritische blik. Daarbij staat voorop dat deze middelen bijdragen aan ons doel: een provincie Drenthe die zichtbaar is als een betrouwbare overheid die opkomt voor het belang van haar inwoners. Ook het Klant Contact Centrum (KCC) speelt hierin een belangrijke rol. Door voortdurende doorontwikkeling van deze dienstverlening zorgen we ervoor dat inwoners en (maatschappelijke) organisaties op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met de provincie en vlot en goed geholpen worden.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 1.04.01 Ontwikkelen en uitdragen van een meer herkenbaar beeld van de provincie Drenthe bij inwoners, ondernemers en instellingen

Wij laten zien wat de provincie doet en waar zij voor staat. Zo geven wij invulling aan onze ambities en maken wij zichtbaar hoe wij werken aan de uitvoering van het beleid. Om dit goed over te brengen, zetten wij passende communicatiemiddelen in. Denk aan webinars, uitlegvideo’s, animaties en vraag-en-antwoordoverzichten. Deze middelen helpen om ingewikkelde onderwerpen begrijpelijk te maken voor een breed publiek. De media zijn een belangrijk kanaal in onze communicatie met de samenleving. Daarom werken wij aan een nieuwe werkwijze voor perscontacten. Datzelfde doen we voor het gebruik van sociale media. Daarmee zorgen wij voor een professionele, transparante en eigentijdse manier van communiceren.

Doelstelling 1.04.02 Stimuleren van contact met en betrokkenheid van maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners bij het ontwikkelen van beleid op onderwerpen die in de samenleving leven

Wij zoeken actief de verbinding met inwoners, organisaties en andere partners. Dit doen wij onder meer via participatie en omgevingscommunicatie. Door reacties in de media en op sociale platforms te volgen, krijgen wij beter zicht op wat er leeft in de samenleving. Zo kunnen wij onze communicatie hierop afstemmen. De komende periode bouwen wij deze aanpak verder uit en verbeteren wij onze werkwijze, bijvoorbeeld met omgevingsanalyses. Toegankelijke communicatie blijft belangrijk. Wij zorgen voor herkenbare, begrijpelijke en inclusieve informatie. Daarbij volgen wij de landelijke toegankelijkheidsrichtlijnen en wettelijke digitale eisen. In onze communicatie laten wij vaker verschillende perspectieven zien. Zo vergroten wij het onderling begrip en de betrokkenheid bij het provinciale beleid.

Doelstelling 1.04.03 Door vraaggerichte dienstverlening voorzien in de klantbehoefte (gehoord worden)

Het KCC vervult een centrale rol in onze dienstverlening aan inwoners, organisaties en medewerkers. We vinden het belangrijk dat zij ons gemakkelijk kunnen bereiken, zowel telefonisch als digitaal. Onze informatie moet duidelijk en goed vindbaar zijn, online én offline. Om de klantbeleving te versterken en de bereikbaarheid verder te verbeteren, blijven we investeren in de ontwikkeling van het KCC. We luisteren actief naar signalen uit klantcontacten en verplaatsen ons in de situatie van de klant. We gaan aan de slag met de uitkomsten van het bereikbaarheidsonderzoek, die we in 2025 uitvoeren. De resultaten gebruiken we om verdere verbeteringen door te voeren. Zo bouwen we aan een toegankelijk, efficiënt en klantgericht KCC.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Volgers van de provincie op de social media-kanalen (peildatum 12 mei 2025):

Facebook

6.476 volgers

Instagram

3.551 volgers

X

15.014 volgers

LinkedIn

23.967 volgers

Threads

575 volgers

Bluesky

391 volgers

Met wie werken we samen?

Niet van toepassing.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

1.04 Verbinding met de Drentse samenleving

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

434.880

434.880

Doelstelling 1.04.01 Ontwikkelen en uitdragen van een meer herkenbaar beeld van de provincie Drenthe bij inwoners, ondernemers en instellingen

327.090

327.090

Doelstelling 1.04.02 Stimuleren van contact met en betrokkenheid van maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners bij het ontwikkelen van beleid op onderwerpen die in de samenleving leven

37.790

37.790

Doelstelling 1.04.03 Door vraaggerichte dienstverlening voorzien in de klantbehoefte (gehoord worden)

70.000

70.000

Baten

-7.640

-7.640

Doelstelling 1.04.01 Ontwikkelen en uitdragen van een meer herkenbaar beeld van de provincie Drenthe bij inwoners, ondernemers en instellingen

-7.640

-7.640

Saldo

427.240

427.240

Toelichting nieuw beleid 2026

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12