Bestuur en Samenwerken Wij verbinden partijen en werken samen aan onderwerpen die meerdere overheden en organisaties aangaan. Dat doen we bijvoorbeeld met gemeenten, andere provincies, waterschappen, het Rijk, kennisinstellingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en Europese partners. Afhankelijk van het onderwerp verschilt onze rol, onze manier van werken en met wie we samenwerken. We sluiten aan bij bestaande netwerken zoals Regio Zwolle en Regio Groningen-Assen (RGA), en bij nieuwe vormen van samenwerking zoals de Regiodeals. We volgen de afspraken uit de Code Interbestuurlijke Verhoudingen van het Rijk, de provincies en gemeenten. Die code helpt bij een goede taakverdeling en samenwerking. Sterke verhoudingen tussen Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zijn nodig om gezamenlijke doelen te bereiken. Daarom betrekken we actief inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijven en andere overheden bij ons werk en stimuleren we participatie, zowel binnen als buiten onze organisatie. De provincie Drenthe staat voor een betrouwbaar en doelmatig openbaar bestuur. We voeren het interbestuurlijk en financieel toezicht zorgvuldig en proportioneel uit. Public Affairs We realiseren onze doelen samen met onze partners bij de Rijksoverheid (Den Haag), Europa (Brussel) en de Europese regio’s (Nedersaksen in het bijzonder). De Duitslandagenda en de Europa agenda zijn in dit verband van groot belang. Op basis van onze Duitslandagenda zetten we in op een verdere versterking van de binationale betrekkingen; in het bijzonder met de deelstaat Nedersaksen en de Landkreise Emsland en Grafschaft Bentheim. In Europees verband werken wij samen met verschillende partners aan maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld op het gebied van concurrentiekracht (cohesie), innovatie, duurzame energie en mobiliteit. In 2025 zijn de nieuwe Duitslandagenda en de nieuwe Europa agenda vastgesteld. In 2026 onderhouden, versterken en vernieuwen we onze positie in bestaande netwerken als het Comité van de Regio’s, het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) en de Conference of Peripheral Maritime Regions (CPMR) en haar geografische Noordzee commissie. Samen met onze partners bij het Rijk en de Tweede Kamer werken wij samen aan een goede verankering van de Drentse belangen in nationaal beleid en initiatieven. We trekken hierbij samen op met het Interprovinciaal Overleg (IPO), de noordelijke partners, de lobbyisten bij Drentse gemeenten, de provincies Groningen en Friesland, en het regiobureau Zwolle. Daarbij brengen we zorgvuldig onze Drentse belangen en projecten onder de aandacht. In 2025 is een Public Affairs coördinator met als vaste standplaats Den Haag aangesteld om de lobby te versterken. In 2026 benutten we deze nieuwe functie om de Drentse belangen nog beter te vertegenwoordigen bij de Rijksoverheid en de Tweede Kamer, maar ook binnen de samenwerkingsverbanden IPO en de noordelijke partners. Participatie Participatie van inwoners maatschappelijke organisaties, bedrijven en medeoverheden is een belangrijk onderdeel in het werk van de organisatie. Wij werken aan verdere versterking en verankering van onze in- en externe participatieprojecten en verbetering van onze kennis en instrumenten. In Drenthe zetten we ons tevens in voor het versterken van de rechtsstaat, het beschermen van democratische waarden en het vergroten van betrokkenheid van inwoners bij beleid. Vanuit Drenthe zullen we via onze netwerken inzet blijven plegen om de democratische waarden te blijven waarborgen. We werken nauw samen met Provinciale Staten en de Statengriffie en externe partners om processen integraal vorm te geven en we werken met diverse (onderwijs)-instellingen om participatie te verbeteren. Ook in 2026 voeren we de adviezen van het Burgerberaad Wonen (2024) verder uit en rapporteren we hierover in onze reguliere P&C-cyclus. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 1.03.01 Rechtmatige, heldere, transparante en zorgvuldige besluitvorming
Bij onze besluitvorming passen wij de geldende regelgeving en beleidskaders toe, waaronder de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Wet Bibob, de Archiefwet, de Wet open overheid (Woo) en het Burgerlijk Wetboek (BW). De juridische kwaliteit borgen wij door tweedelijns advisering, toetsing van onder andere regelgeving en (samenwerkings)overeenkomsten, control advisering, uitvoeren van rechtmatigheids, doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken en de verbijzonderde interne controle. Nieuwe ontwikkelingen in wetgeving en technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI), vragen om verdere professionalisering en ontwikkeling van nieuwe of aangepaste kaders. Hierbij wordt onder andere ingezet op de inzet van juridische experts met een brede blik en versterken we de aandacht voor privacy, onder andere met een privacy officer. In het kader van de Woo wordt steeds meer informatie opgevraagd of actief openbaar gemaakt. Dit vraagt om verdere ontwikkeling van de organisatie en inzet van technologie. Wet Bibob Om te voorkomen dat we criminele activiteiten mogelijk maken, past de provincie de Wet Bibob toe. Voor afvalstoffeninrichtingen voeren we standaard een Bibob-onderzoek uit. Voor overige categorieën passen we een signaal gestuurd beleid toe. In 2026 werken wij verder aan de invoering van dit beleid binnen de organisatie. Daarnaast verkennen we de verdere mogelijkheden voor regionale samenwerking op het gebied van Bibob. De inzet draagt bij aan het voorkomen én aanpakken van ondermijning. |
---|
Doelstelling 1.03.02 Financieel gezonde en krachtige Drentse medeoverheden
Onder coördinatie tot stand gekomen Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht en integrale rapportage Interbestuurlijk Toezicht. Beoordelen structureel en reëel evenwicht van de begroting en meerjarenraming van de Drentse gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen. |
---|
Doelstelling 1.03.03 Passende regionale samenwerking voor maatschappelijke opgaven
Wij geven onze samenwerking met andere partijen vorm door onder meer werkbezoeken aan Drentse gemeenten, omliggende provincies en Drentse waterschappen. Ook het inrichten en beheren van de governance van verbonden partijen en samenwerkingsverbanden draagt hieraan bij. Daarnaast werken we in 2026 aan onze vernieuwde samenwerkingsafspraken met de Sociaal Economische Raad Noord-Nederland. |
---|
Doelstelling 1.03.04 Drenthe beschikt over een sterke Nederlandse, Europese en internationale lobby en een goed ontwikkeld maatschappelijke netwerk
Om positie in te nemen in het beleidsveld, moeten wij zichtbaar zijn in relevante netwerken en op tijd beschikken over de juiste informatie. Zo kunnen wij de Drentse belangen goed behartigen en onze doelstellingen behalen. Op nationaal niveau werken wij nauw samen met het Interprovinciaal Overleg (IPO) en met de noordelijke lobbyisten. In Europa willen wij actief deelnemen aan invloedrijke ambtelijke en bestuurlijke netwerken. Voorbeelden daarvan zijn het Comité van de Regio’s en de Noordzeecommissie van de Conference of Peripheral Maritime Regions (CPMR). Daarnaast zetten wij onze Europa-agenda in om Europese projecten te stimuleren. Met de Duitslandagenda versterken wij de samenwerking over de grens. Daarbij richten wij ons op het wegnemen van belemmeringen en het vergroten van de brede welvaart in Drenthe. Het Duitslandbeleid is via het Europese Interreg-programma gekoppeld aan onze Europa-agenda. |
---|
Doelstelling 1.03.05 Versterken van de samenwerking met Duitsland
In 2026 voeren wij de “Derde Drentse Duitslandagenda” uit, die in 2025 is vastgesteld. Ook de derde Duitslandagenda zal gericht blijven op het wegnemen van grensbelemmeringen en het versterken van de brede welvaart in Drenthe. Hierbij zetten we in op de volgende beleidsspeerpunten: - Versterken van grensoverstijgende mobiliteit
- Verdiepen van handelsrelaties en versterken van grensoverstijgend ondernemen
- Versterken van de 360 graden arbeids- en onderwijsmarkt
- Verbinding in het kader van de energietransitie
- Een verbonden grensregio
In 2026 geven hier concreet invulling aan. We werken aan betere verbindingen in het grensoverstijgende openbaar vervoer, met bijzondere aandacht voor de spoorlijn Coevorden – Bad Bentheim. Rondom de opening van “Coevorden – Bad Bentheim” willen we, samen met de Landkreis Grafschaft Bentheim, een binationaal cultureel evenement organiseren. Daarnaast zetten we handelsmissies naar Duitsland op, waar Drentse mkb-bedrijven aan kunnen deelnemen. We blijven zoeken naar mogelijkheden om de grenswerking voor werknemers, scholieren en studenten te verminderen. Ook blijven we ons inzetten voor samenwerking op energiegebied. Binnen het speerpunt ‘Een verbonden grensregio’ blijven we ook in 2026 alert op onderwerpen die zowel aan Nederlandse als Duitse zijde van belang zijn. Binnen ons Duitslandbeleid hechten we veel waarde aan de samenwerking met onze directe buren: Landkreis Emsland, Landkreis Grafschaft Bentheim en de deelstaat Nedersaksen. Onze samenwerking met Nedersaksen vindt vooral plaats via de grensoverschrijdende samenwerking GROS, in Noordoost-Nederlands verband. Daarnaast werken we nauw samen met maatschappelijke, onderwijs- en economische partners in Drenthe en Noordoost-Nederland. |
---|
Doelstelling 1.03.06 Versterking participatie
Om samen met inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven betere besluiten te nemen, is het belangrijk om hen actief te betrekken bij het beleid. Daarbij volgen we zorgvuldige stappen. In 2026 voeren wij het participatiebeleid uit dat in 2025 is vastgesteld. Ook verbeteren wij de manier waarop participatie een vaste plek krijgt in onze organisatie. Wij werken aan participatie langs de volgende lijnen: - We verbeteren de mogelijkheden voor inwoners, organisaties en andere betrokkenen om mee te doen, onder andere via online platforms zoals WijzijnDrenthe.nl;
- We passen onze werkprocessen aan zodat we vroegtijdig belangen en waarden uit de samenleving kunnen ophalen en betrekken bij onze besluitvorming;
- We geven ruimte aan initiatieven van inwoners en bieden, als het bestuur dat wenselijk vindt, ondersteuning bij het uitwerken van plannen;
- We versterken de vaardigheden van medewerkers door het delen van goede voorbeelden, het opzetten van leerprojecten en het organiseren van intervisie;
- We voeren pilot- en leerprojecten uit in samenwerking met onderwijsinstellingen om participatie verder te ontwikkelen;
- We actualiseren de inspraakverordening uit 1996. Daarmee sluiten we aan op de eisen van de Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau.
|
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte indicatoren
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website
van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die
wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Kengetal: gemeenten onder preventief financieel toezicht
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht in Drenthe: 0 (2025)
Definitie: gemeenten staan onder preventief financieel toezicht van de provinciale toezichthouder als er sprake is van een niet structureel en reëel sluitende begroting en/of meerjarenraming bij een
gemeente.
Op het gebied van Public Affairs Den Haag, Duitsland en de EU werken we onder meer samen met:
Den Haag:
- Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de daaraan gelieerde provincies;
- De noordelijke partners (provincies Friesland en Groningen, en Gemeenten Emmen, Assen, Groningen, Leeuwarden en Sud-West Fryslan);
- De lobbyisten van Drentse gemeenten;
- Regiobureau Zwolle
Voor de uitvoering van de Duitslandagenda werken onder andere samen met de volgende partners:
- Provincie Groningen
- Provincie Fryslân
- Provincie Overijssel
- Deelstaat Nedersaksen
- Landkreis Emsland
- Landkreis Grafschaft Bentheim
- Wachstumsregion Ems-Achse
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Gemeente Emmen
- Gemeente Coevorden
- Samtgemeinde Emlichheim
- Stadt Nordhorn
Samenwerkingen op participatiegebied:
Participatiebeleid (en uitvoerig daarvan) bij overheden is altijd in ontwikkeling. Overheden en onderwijsinstellingen vormen verschillende netwerken om van elkaars ervaringen te kunnen leren.
De provincie Drenthe werkt daarin onder andere samen met:
- de provincies via het provinciaal Netwerk Democratie en Participatie.
- de Rijksuniversiteit Groningen (evaluatie Burgerberaad)
Diverse gemeenten in binnen en buitenland, onder andere via deelname aan het Speak-Up project.
In de vele losse participatieprojecten die lopen binnen de provincie werken we samen met inwoners, maatschappelijke organisaties, adviesbureaus en bedrijven.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
1.03 Goed openbaar bestuur in Drenthe | Bestaand beleid 2026 | Nieuw beleid 2026 | Saldo begroting 2026 |
Lasten | | 4.338.916 | | 4.338.916 |
---|
| Doelstelling 1.03.01 Rechtmatige, heldere, transparante en zorgvuldige besluitvorming | 871.996 | | 871.996 |
---|
| Doelstelling 1.03.02 Financieel gezonde en krachtige Drentse medeoverheden | 14.000 | | 14.000 |
---|
| Doelstelling 1.03.03 Passende regionale samenwerking voor maatschappelijke opgaven | 3.377.920 | | 3.377.920 |
---|
| Doelstelling 1.03.04 Drenthe beschikt over een sterke Nederlandse, Europese en internationale lobby en een goed ontwikkeld maatschappelijke netwerk | 75.000 | | 75.000 |
---|
Baten | | -12.000 | | -12.000 |
---|
| Doelstelling 1.03.01 Rechtmatige, heldere, transparante en zorgvuldige besluitvorming | -12.000 | | -12.000 |
---|
Saldo | 4.326.916 | | 4.326.916 |
Toelichting nieuw beleid 2026