Programma 8 beleidsopgaven

Interne dienstverlening en informatiehuishouden

Inleiding

Interne Dienstverlening  
Wij zorgen voor goede facilitaire ondersteuning van de organisatie. De werkomgeving draagt bij aan de gezondheid en productiviteit van onze medewerkers. We voeren een duurzaam en kostenbewust beleid voor; huisvesting, beveiliging, receptie, catering, schoonmaak, chauffeursdiensten, grafische diensten, vastgoedbeheer en de servicedesk.

Informatiehuishouden  
Wij ondersteunen medewerkers en teams met hun informatievoorziening. Zo kunnen zij hun werk efficiënt en eigentijds uitvoeren. We zorgen voor een betrouwbare, veilige en beschikbare  ICT- infrastructuur. We werken aan een sterke digitale basis. Daarvoor stemmen we mens, technologie, processen en organisatie goed op elkaar af. We doen dit vanuit vier werkvelden: Informatie, Informatiebeheer, Data en Automatisering. Via het programma Digitalisering versterken we onze informatiehuishouding verder. We verkennen de inzet van innovatieve technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en werken aan datagedreven beleidsontwikkeling. Dat doen we altijd veilig en verantwoord.  

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 8.01.01 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal

In ons vastgoedbeleid is vastgelegd dat de provincie vastgoed beheert voor de eigen bedrijfsvoering of wanneer het bijdraagt aan het realiseren van beleidsdoelstellingen.
We werken aan het verder verbeteren van het beheer. Daarbij richten we ons ook op het verduurzamen van ons vastgoed, met speciale aandacht voor het terugdringen van het energieverbruik. We maken daarbij zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke onderhoudsmomenten, zodat verduurzaming efficiënt en doelmatig wordt uitgevoerd.  

Doelstelling 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten

In 2026 blijft de provincie werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de interne dienstverlening. Daarbij is er bijzondere aandacht voor duurzaamheid, innovatie en werkplezier. We zetten in op optimaal gebruik van de nieuwe contracten voor schoonmaak en catering. In beide diensten besteden we extra aandacht aan maatschappelijke impact, onder andere door het bieden van leer-werkplekken.  

Doelstelling 8.01.03 Informatiebeheer: het goed beheren en opslaan van documenten die behoren tot een dynamisch, semi-statisch of een statisch archief, ongeacht hun vorm

Informatiebeheer betekent dat we informatie goed ordenen, toegankelijk houden en bewaren binnen wettelijke termijnen. Informatie die blijvend bewaard moet worden, dragen we over. Andere informatie vernietigen we volgens de Archiefwet. De behoefte aan informatie verandert, net als de wetgeving. Daarom werken we aan een plan om het informatiebeheer hierop verder aan te passen.  Digitale informatie neemt sterk toe ten opzichte van analoge informatie. De wettelijke verplichting om informatie te bewaren geldt ook voor digitale informatie. Om hier goed invulling aan te geven, willen we gebruik maken van een extern elektronisch data depot (e-depot) en van systemen waarin informatie digitaal kan worden opgeslagen en beheerd.

Doelstelling 8.01.04 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens

De provincie is een organisatie die veel informatie verwerkt.  We zorgen ervoor dat medewerkers overal veilig kunnen werken met een moderne digitale werkplek. Onze informatiesystemen maken het mogelijk om de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar te stellen. Zo worden medewerkers optimaal ondersteund bij hun werkzaamheden. Het doel is om werkprocessen zo goed mogelijk te ondersteunen met digitale middelen, nu en in de toekomst.

Doelstelling 8.01.05 Datagedreven werken faciliteren met gegevens en informatieproducten

Voor elke provinciale opgave, of het nu gaat om UNESCO, Natuur, Mobiliteit of Recreatie & Toerisme, is inzicht nodig om gericht te kunnen handelen. Met behulp van gegevens, kaarten en dashboards brengen we de staat van Drenthe in beeld. We signaleren trends, analyseren patronen en rekenen scenario’s door.  
Deze informatie wordt beheerd in een centrale digitale omgeving. Waar mogelijk stellen we de informatie beschikbaar, zodat we voldoen aan de eisen van een transparante overheid.   
Het gebruik van data voor beleidsontwikkeling en monitoring is in opkomst. Het helpt om meningen en aannames te onderbouwen met feiten. Dat draagt bij aan transparantie en meer begrip. Om dit mogelijk te maken werken we met modellen. Sommige modellen verklaren ontwikkeling op basis van actuele data en resultaten. Andere modellen zijn voorspellend: zij gebruiken representatieve data om scenario’s met meerdere variabelen en criteria door te rekenen. Vooral deze voorspellende modellen leveren veel meerwaarde, omdat ze betere onderbouwing geven voor beleidskeuzes.

Doelstelling 8.01.06 Programma Digitalisering

Digitalisering is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Het biedt kansen voor maatschappelijke vooruitgang en economische ontwikkeling. Drenthe geeft hier invulling aan via de digitaliseringsagenda die bestaat uit vier pijlers: digitaal fundament, digitale overheid, digitale samenleving en digitale economie.  

Digitaal fundament
En sterke digitale basis is nodig om onze organisatie goed te ondersteunen. Het Masterplan ICT (2024 – 2027) richt zich op het moderniseren van systemen, het verminderen van applicaties en het vergroten van de inzet van SaaS-oplossingen. We beperken risico’s en complexiteit door consolidatie via het Microsoft Cloud-platform. Strengere wetgeving zoals NIS2 vraagt om investeringen in informatiebeveiliging. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het treffen van maatregelen op het gebied van cybersecurity. Medewerkers worden actief gestimuleerd om gebruik te maken van digitale innovaties in hun werk. Zo versterken we zowel de veiligheid als de kwaliteit van onze digitale werkomgeving.  

Digitale overheid
We willen een betrouwbare, transparante en toegankelijke overheid zijn. Een belangrijk onderdeel hiervan is het zaakgericht werken en de ontwikkeling van het datahuis: een omgeving waarin data wordt omgezet in bruikbare informatieproducten. Met behulp van verklarende en voorspellende modellen maken we data-gedreven beleid mogelijk, wat zorgt voor beter onderbouwde keuzes.

Digitale samenleving
We versterken digitale vaardigheden van inwoners en ondernemers. Zo vergroten we hun kansen op de arbeidsmarkt  en verbeteren we hun weerbaarheid tegen cyberdreigingen.
Via initiatieven zoals Digitale Vaardigheid en Weerbaarheid en Digitaal Noaberschap stimuleren we sociale samenhang en digitale betrokkenheid.

Digitale economie
De provincie stimuleert de digitale ontwikkeling van ondernemers. Dit doen we samen met bedrijven, kennisinstellingen en andere overheden. Samen bouwen we aan een sterk digitaal ecosysteem dat innovatie en economische groei ondersteunt.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Werkomgeving en voorzieningen
In het provinciehuis bieden we ruim 1100 gebruikers, waaronder 700 provinciale ambtenaren de mogelijkheid om hybride te werken. Er zijn 525 provinciale flexibele werkplekken beschikbaar. De werkomgeving is ingericht om samenwerken en ontmoeten te stimuleren.
Het vastgoedbeheer omvat niet alleen het provinciehuis, maar ook verschillende provinciale steunpunten en maatschappelijk vastgoed zoals het Drents Museum.
Onze facilitaire ondersteuning is actief en gastvrij. Jaarlijks ontvangen we meer dan 43.000 lunchgasten en ondersteunen ruim 100 bijeenkomsten en evenementen in het provinciehuis.

Digitale ondersteuning
Binnen de provinciale organisatie werken ambtenaren, bestuurders en politici met meer dan 200 verschillende informatiesystemen. Deze systemen zijn essentieel voor het opslaan, beheren en gebruiken van informatie. Een goede inrichting en het veilige gebruik van deze systemen zijn cruciaal voor een betrouwbare en toegankelijke informatiehuishouden

Met wie werken we samen?

Voor zowel de informatiehuishouding als de interne dienstverlening werken we  samen met diverse contractpartijen en ondersteunende dienstverleners.
Op het gebied van informatiebeheer nemen we deel aan een landelijk samenwerkingsverband met de elf andere provincies. Specifiek voor het e-depot werken we bovendien nauw samen met Drentse gemeenten en het Drents Archief. Deze samenwerkingen dragen bij aan een efficiënte, toekomstbestendige en goed georganiseerde informatievoorziening.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

8.01 Interne dienstverlening en informatiehuishouden

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

12.488.821

12.488.821

Doelstelling 8.01.01 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal

4.829.170

4.829.170

Doelstelling 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten

2.299.121

2.299.121

Doelstelling 8.01.03 Informatiebeheer: het goed beheren en opslaan van documenten die behoren tot een dynamisch, semi-statisch of een statisch archief, ongeacht hun vorm

163.454

163.454

Doelstelling 8.01.04 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens

4.192.076

4.192.076

Doelstelling 8.01.05 Datagedreven werken faciliteren met gegevens en informatieproducten

600.000

600.000

Doelstelling 8.01.06 Programma Digitalisering

405.000

405.000

Baten

-4.347.712

-4.347.712

Doelstelling 8.01.01 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal

-2.909.775

-2.909.775

Doelstelling 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten

-213.407

-213.407

Doelstelling 8.01.04 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens

-1.224.530

-1.224.530

Saldo

8.141.109

8.141.109

Toelichting nieuw beleid 2026

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12