Programma 4 beleidsopgaven

Samenwerken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt

Inleiding

Een arbeidsmarkt die meebeweegt met technologische, maatschappelijke en demografische veranderingen is essentieel voor de economische veerkracht en sociale samenhang van Drenthe. In 2026 blijven wij ons inzetten om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Ook blijven we ons richten op het vergroten van de wendbaarheid en weerbaarheid van de Drentse arbeidsmarkt.
De structurele personeelstekorten vragen om samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheden. Vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) ervaart knelpunten, bijvoorbeeld bij het opstellen van strategisch personeelsbeleid of het organiseren van scholing voor personeel. Door in te zetten op om- en bijscholing, regionale arbeidsmarktprojecten en een sterke leercultuur, willen wij bijdragen aan oplossingen.
Wij benutten beschikbare financieringsbronnen, zoals het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+), om projecten mogelijk te maken.
Hiernaast zetten we in op een stevig en duurzaam ontwikkelfonds in Drenthe, zodat om-, her- en bijscholing in Drenthe een vanzelfsprekendheid wordt. We blijven inzetten op grensoverschrijdende samenwerking, onder andere via het GrensInfoPunt Eems Dollard Regio (GIP EDR), dat inwoners en werkgevers ondersteunt bij werken over de grens. Om beleidskeuzes goed te onderbouwen, investeren wij in betrouwbare data en analyses. We blijven daarom het arbeidsmarktdashboard www.ArbeidsmarktInZicht.nl ondersteunen.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 4.05.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden

Om maatschappelijke opgaven te realiseren, zijn voldoende goed opgeleide medewerkers nodig. Scholing, kennisontwikkeling en innovatie moeten hierbij met elkaar verbonden zijn. In publiek-private samenwerkingen is de afgelopen jaren voortgang geboekt in het vernieuwen van onderwijs en het versterken van personeelsbeleid.
Ook in 2026 zetten we in op een leven lang ontwikkelen voor iedereen. We ondersteunen arbeidsmarktregio’s in hun rol bij inclusiviteit en van-werk-naar-werk-trajecten. In 2026 zetten we daarbij in op extra versnelling en verdieping. Dit doen we onder meer door:

  • versterken van de samenwerkingen tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheden binnen de arbeidsmarktregio’s, onder andere via de Arbeidsmarkttafel Noord.
  • stimuleren van publiek-private initiatieven zoals het MBO Investeringsfonds project Logitalent en het regionale scholingsfonds die bijdragen aan praktijkgericht en toekomstbestendig onderwijs.
  • ondersteunen van bedrijven bij het versterken van innovatief werkgeverschap en strategisch personeelsbeleid, bijvoorbeeld via het project ‘Meer uren werkt’.
  • faciliiteren van de arbeidsmarktregio’s in hun rol bij Leven Lang Ontwikkelen en ondersteunen dit met actuele data via het dashboard Arbeidsmarktinzicht.

We blijven slimme verbindingen stimuleren binnen de onderwijsketen – van vmbo, mbo en hbo tot de Universiteit van het Noorden – met aandacht voor kansrijke sectoren zoals zorg, techniek en digitalisering.

Doelstelling 4.05.02 We investeren in talentontwikkelingen voor de economie van morgen

De personeelstekorten blijven naar verwachting de komende jaren aanhouden. Om de economie te versterken, zetten we in op het benutten én ontwikkelen van álle aanwezige talenten, ongeacht leeftijd, opleidingsniveau of achtergrond. Dat vraagt enerzijds om betere aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt en anderzijds om een sterke leercultuur en duurzame inzetbaarheid bij werkgevers.
In 2026 werken we met mbo-, hbo- en wo-instellingen en het bedrijfsleven aan meer samenhang en flexibiliteit in het onderwijsaanbod. Dat doen we onder meer via projecten, waarin we samen met onderwijsinstellingen, werkgevers en de arbeidsmarktregio’s werken aan zichtbaarheid van leer- en loopbaanroutes. We zetten in op het behouden en terughalen van jong talent door te investeren in aantrekkelijke carrièrekansen, wonen en leefklimaat. Daarmee voorkomen we dat Drenthe kennis en potentieel verliest aan andere regio’s. Hiermee sluiten we aan bij de verwachte sectorontwikkelingen. We ondersteunen ook de uitvoering van het landelijke actieplan Groene en Digitale Banen en HC-NL.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO verband opgesteld en vastgesteld door het Ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.

Regionale economie

Indicator: bruto arbeidsparticipatie (werkgelegenheid) (verplichte BBV-indicator)

 

2020

2021

2022

2023

2024

Nederland 

73,2%

73,5%

74,8%

75,8

73.2%

Provincie Drenthe

71,0%

71,4%

72,9%

73,4

70,9%

Bron:CBS

Toelichting: De bruto arbeidsparticipatie beschrijft het aantal mensen die een baan hebben, of een baan zoeken, uitgedrukt in procenten van de totale bevolking tussen de 15 en 75 jaar. De bruto participatiegraad geeft inzicht in het percentage mensen dat deelneemt, of deel wil nemen, aan het arbeidsproces. Wanneer er sprake is van een lage bruto participatiegraad, willen of kunnen veel mensen niet werken

Indicator: spanningsindicator Drentse arbeidsmarkt

1e kwartaal
 van 2024

2e kwartaal
 van 2024

3e kwartaal
 van 2024

4e kwartaal
 van 2024

1e kwartaal
 van 2025

2e kwartaal
 van 2025

Provincie Drenthe

2,37

3,19

3,02

2,45

2,46

3,03

Bron: UWV

Toelichting: Het UWV berekent de spanning op de arbeidsmarkt door het geschatte aantal openstaande vacatures te delen door het aantal personen dat op hetzelfde moment korter dan 6 maanden een WW-uitkering ontvangt. Hoe meer vacatures per WW’er, des te hoger de arbeidsmarktspanning. Hoe hoger de spanning, hoe moeilijker het is voor werkgevers om personeel te vinden. De spanning op de arbeidsmarkt in Drenthe is lager dan gemiddeld in Nederland.

Met wie werken we samen?

Voor deze beleidsopgave is verbinding en samenwerking met alle stakeholders op het terrein van Arbeidsmarkt en Onderwijs van groot belang. We werken nauw samen met brancheorganisaties, vakbonden, O&O fondsen, het UWV, kennis- en onderwijsinstellingen en medeoverheden zoals (centrum)gemeenten, provincies en het Rijk.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

4.05 Samenwerken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

829.753

829.753

Doelstelling 4.05.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden

829.753

829.753

Baten

-142.918

-142.918

Doelstelling 4.05.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden

-142.918

-142.918

Saldo

686.835

686.835

Toelichting nieuw beleid 2026

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12