Inleiding
De natuur in Drenthe is overal om ons heen – van uitgestrekte natuurgebieden tot bermen, tuinen en schoolpleinen. Ze is onmisbaar voor ons welzijn en onze leefomgeving. Daarom werken we samen aan een robuuste, gevarieerde en toekomstbestendige natuur. We verbeteren de leefomstandigheden voor planten en dieren, zodat de natuur veerkrachtig blijft en haar waardevolle functies voor mens en milieu kan blijven vervullen. Door in te zetten op herstel en slim beheer van natuurgebieden versterken we de biodiversiteit en maken we Drenthe beter bestand tegen de gevolgen van klimaatverandering. Dit levert niet alleen een rijker landschap op, maar ook schoner water, een gezondere leefomgeving en meer ruimte voor economische ontwikkeling. Zo blijft Drenthe de provincie van karakteristieke landschappen waar mensen graag wonen, werken en recreëren. We voeren met het Programma Natuurlijk Platteland de bestaande natuurafspraken met het Rijk gebiedsgericht uit, die we samen met onze partners realiseren. Centraal daarin staat de uitvoering van het Natuurpact (2013). De opgave is nauw verbonden met nationale en internationale verplichtingen, zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR), Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Water (KRW). We hebben de afgelopen paar jaren mooie resultaten behaald, waaronder de inrichting van Noordma in de Hunze, Geelbroek in Drentsche Aa, klimaatbuffer Ootmaanlanden in Zuidwest Drenthe en diverse kavelruilprojecten in Drenthe ten behoeve van landbouwstructuurverbetering. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 2.03.01 Versterken en behouden van Natuur en Landschap
Natura 2000 Beheer (beschermde) soorten en invasieve exoten Natuurnetwerk Nederland (NNN) In 2026 werken we verder aan:
We zullen groene instellingen financieel ondersteunen om de brede doelstellingen van het Programma Natuurlijk Platteland te bereiken |
---|
Doelstelling 2.03.02 Mooi en aangenaam Drenthe
|
---|
Doelstelling 2.03.03 Behouden en versterken Nationale parken
Drenthe heeft drie Nationale Parken: het Dwingelderveld, het Drents-Friese Wold en de Drentsche Aa. Deze gebieden zijn van grote waarde voor natuur, landschap, gezondheid en recreatie. Wij willen de kwaliteit en de beleefbaarheid van de Nationale Parken versterken en behouden. Daarmee dragen wij bij aan het landelijke Beleidsprogramma Nationale Parken 2024–2030. |
---|
Doelstelling 2.03.04 Beheer Natuur en Landschap
Via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) verlenen de provincies subsidies voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen aan gecertificeerde beheerders. In Drenthe subsidiëren wij circa 55.000 hectare natuur. Met zowel terreinbeherende natuurorganisaties als particuliere natuurbeheerders maken wij afspraken voor een periode van steeds zes jaar. Jaarlijks kunnen contracten worden gecontinueerd of worden uitgebreid. Door de prijsstijgingen van de afgelopen jaren zijn de landelijk berekende tarieven per natuurbeheertype fors gestegen. De beschikbare middelen binnen het Natuurpact zijn ontoereikend, ondanks dat bepaalde onderdelen al niet worden gesubsidieerd (bijv. landschap buiten NNN). De provincie kiest ervoor om het geld uit de reserve natuur in te zetten om de tekorten op het beheer te dekken. Hierdoor zal het financieel tekort van het PNP oplopen. Echter, het continueren van beheer heeft prioriteit boven inrichting van nieuwe natuur. |
---|
Doelstelling 2.03.05 Agrarisch natuurbeheer
Ongeveer 2.700 ha onder agrarisch natuurbeheer (ANLb) wordt door een gecertificeerd agrarisch collectief (Agrarische Natuur Drenthe) uitgevoerd. Het agrarisch natuurbeheer valt onder het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Het subsidiekader voor het (agrarisch) natuurbeheer van de SNL is de subsidieverordening Natuur en landschapsbeheer (SVNL2016), onderdeel Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) en het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Het ANLB kent Nationale en Europese financiering. Gekoppeld aan het nieuwe GLB is in 2023 een nieuwe beheerperiode ingegaan van zes jaar. |
---|
Doelstelling 2.03.06 Inzicht verkrijgen in natuurkwaliteit
We vinden het van belang te weten of ons beleid het gewenste effect heeft. Daarom meten we de effecten van het beleid. Door te monitoren, analyseren wij onze metingen en brengen we verslag uit over de behaalde natuurkwaliteit. Dit doen wij o.a. in de voortgangsrapportage Natuur die op initiatief van het Rijk samen met de provincies jaarlijks wordt opgesteld. De gegevens worden ook verwerkt in Natuurdoelanalyses. Deze informatie wordt ook actief met de Staten gedeeld. |
---|
Doelstelling 2.03.07 Natuurherstelmaatregelen PAS
De verificatie van de meldingen in het kader van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) bevindt zich in de afrondende fase. Voor iedere positief geverifieerde melding wordt beoordeeld welke mogelijkheden voor legalisatie beschikbaar zijn. |
---|
Doelstelling 2.03.08 Uitvoering van de Omgevingswet voor de activiteiten die de natuur betreffen
De provincie heeft diverse wettelijke taken in het kader van de Omgevingswet, die zich toespitsen op het beschermen en duurzaam benutten van natuurwaarden. De wettelijke taken hebben betrekking op:
Binnen deze taakvelden is de provincie verantwoordelijk voor de behandeling van aanvragen voor vergunningen en ontheffingen. Ook valt hieronder het behandelen van verzoeken om intrekking van vergunningen en handhavingsverzoeken. De uitvoering van deze wettelijke taken gaat verder dan alleen vergunningverlening. Er vindt ook toezicht en handhaving (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk) plaats op basis van de bepalingen van de Omgevingswet en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving. Toezicht en handhaving is, in dit kader gericht op het naleven van vergunningvoorschriften, het voorkomen van schade aan natuurwaarden en het herstellen van eventuele overtredingen. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Dynamiek in leefomgeving
Indicator: ontwikkelde nieuwe natuur (in ha)
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Ingericht natuurgebied nieuw | 226 | 137 | 416 | 329 | 185 |
Ingericht natuurgebied cumulatief | 6.332 | 6.469 | 6.885 | 7.214 | 7.399 |
Verworven natuurgebied nieuw | 381 | 195 | 296 | 173 | 67 |
Verworven natuurgebied cumulatief | 2.624 | 2.819 | 3.115 | 3.288 | 3.355 |
2026 | 2027 | 2028 | |
Nieuw in te richten natuurgebied binnen NNN | 642 | 1.155 | 706 |
Nieuw te verwerven natuurgebied binnen NNN | 246 | 187 | 82 |
Definitie: Dit betreft (een inschatting van) de oppervlakte verworven/te verwerven en ingerichte/in te richten natuur in hectares voor het betreffende jaar. Bij te verwerven natuur gaat het om het te verwerven aantal hectares blijvend beschikbare grond voor natuur, inclusief nieuwe natuur als gevolg van functiewijziging (bijvoorbeeld doordat boerenland als natuurland wordt aangeboden). Onder in te richten natuur worden gebieden verstaan waar inrichtingsmaatregelen worden uitgevoerd die noodzakelijk zijn voor de realisatie van het natuurdoel. Als er geen inrichtingsmaatregelen nodig zijn, wordt het gebied ook beschouwd als ingericht.
Indicator: beheerde natuur
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Beheerd natuurgebied met subsidie (ha) | 54.276 | 54.342 | 54.054 | 54.630 |
Beheerd natuurgebied zonder subsidie (ha) | 6.690 | 6.736 | 7.625 | 7.240 |
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
Beheerd natuurgebied met subsidie in ha. | 55.304 | 55.541 | 55.778 | 56.015 | 56.252 |
Beheerd natuurgebied zonder subsidie in ha. | 6.994 | 6.935 | 6.876 | 6.817 | 6.758 |
Dit betreft het oppervlak aan grondgebied dat in beheer is als natuurgebied. Hierbij gaat het om gesubsidieerd natuurbeheer in het kader van het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Voor natuurbeheer is de SVNL 2016 van toepassing.
Met wie werken we samen?
Als provincie hebben we de opgave om de kwaliteit van natuur en landschap te behouden en te versterken. Dit doen we samen met onze partners in het landelijke gebied zoals gemeenten, waterschappen, agrariërs en terreinbeheerders. Menskracht en inbreng van kennis vanuit de verschillende samenwerkende organisaties zijn essentieel om kwalitatief hoogwaardige plannen te maken en tot uitvoer te brengen. Door middel van (uitvoerings-)overeenkomsten waarborgen wij deze inbreng. Groenorganisaties als Landschapsbeheer Drenthe, IVN, Agrarisch Natuur Drenthe en de Natuur en Milieufederatie zetten projecten op die invulling geven aan onze beleidsopgaven. Voorbeelden van projecten zijn Streekbeheer waarbij vrijwilligers werken aan natuur- en landschapsbeheer en “de schoolpleinen van de toekomst” waarbij initiatiefnemers schoolpleinen tot groene en gezonde speel- en leeromgeving omvormen. Voor het omzetten van provinciaal natuurbeleid tot resultaten in de verschillende (natuur)gebieden werken we samen met onze uitvoeringsorganisatie Prolander.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
2.03 Natuur | Bestaand beleid 2026 | Nieuw beleid 2026 | Saldo begroting 2026 | |
Lasten | 129.582.083 | 5.903.000 | 135.485.083 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 2.03.01 Versterken en behouden van Natuur en Landschap | 113.780.873 | 5.018.000 | 118.798.873 | |
Doelstelling 2.03.02 Mooi en aangenaam Drenthe | 1.208.179 | 885.000 | 2.093.179 | |
Doelstelling 2.03.03 Behouden en versterken Nationale parken | 707.594 | 707.594 | ||
Doelstelling 2.03.04 Beheer Natuur en Landschap | 2.404.365 | 2.404.365 | ||
Doelstelling 2.03.05 Agrarisch natuurbeheer | 6.259.238 | 6.259.238 | ||
Doelstelling 2.03.06 Inzicht verkrijgen in natuurkwaliteit | 926.463 | 926.463 | ||
Doelstelling 2.03.07 Natuurherstelmaatregelen PAS | 2.206.201 | 2.206.201 | ||
Doelstelling 2.03.08 Uitvoering van de Omgevingswet voor de activiteiten die de natuur betreffen | 2.089.170 | 2.089.170 | ||
Baten | -51.638.914 | -51.638.914 | ||
Doelstelling 2.03.01 Versterken en behouden van Natuur en Landschap | -47.335.380 | -47.335.380 | ||
Doelstelling 2.03.02 Mooi en aangenaam Drenthe | -110.000 | -110.000 | ||
Doelstelling 2.03.05 Agrarisch natuurbeheer | -4.068.534 | -4.068.534 | ||
Doelstelling 2.03.08 Uitvoering van de Omgevingswet voor de activiteiten die de natuur betreffen | -125.000 | -125.000 | ||
Saldo | 77.943.169 | 5.903.000 | 83.846.169 |
Toelichting nieuw beleid 2026
Nieuw beleid 2026 | 2026 |
---|---|
B07. Drenthe wordt een wolfvrije regio | |
De komst van wolven in Drenthe veroorzaakt maatschappelijke onrust en economische schade. De provincie streeft naar een wolfvrije regio door de juridische status van de wolf, in navolging van de Europese wetgeving, te verlagen. Recent is de status van "strikt beschermd" naar "beschermd" gegaan, maar dit is nog niet in de Nederlandse wetgeving verwerkt. Alleen bij aanvallen op vee kan worden ingegrepen als dierhouders wolfwerende rasters hebben. | 885.000 |
B08. Continuering afspraken Natuurpact | |
De provincie is verantwoordelijk voor het natuurbeleid en het bijbehorende natuurbeheer. Afspraken over de structurele taken voor natuur zijn gemaakt in het Natuurpact (2013). Op basis van die afspraken zijn financiële middelen toegevoegd aan het Provinciefonds. De in het Natuurpact afgesproken middelen, inclusief de verhogingen vanuit Programma Natuur, zijn ontoereikend om alle natuurbeheer en monitoring in Drenthe te financieren via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). | 5.018.000 |
Totaal | 5.903.000 |