Inleiding
Klimaatverandering vraagt om aanpassing Grondwater en drinkwatervoorziening Kwaliteit van het water |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 2.02.01 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040
Beschikbaarheid en bescherming van drinkwaterbronnen |
---|
Doelstelling 2.02.02 Watersystemen die robuust zijn ingericht zodat ze voorzien in voldoende zoetwater en waarbij wateroverlast en watertekort (droogte) beperkt blijven
Werken aan een robuust watersysteem
De Omgevingswaarden voor regionale keringen en wateroverlast zijn opgenomen in de provinciale Omgevingsverordening. Hiermee geven wij als provincie richting aan het werk van de waterschappen bij de inrichting van het watersysteem. Bodemdaling Klimaat en ruimtelijke keuzes Uitvoering van zoetwaterprogramma’s Reglementering waterschappen |
---|
Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water
Verbetering van waterkwaliteit in Drenthe Indirecte lozingen via het riool Maatregelen in grondwaterbeschermingsgebieden Stimuleren van maatregelen in de landbouw Gebiedsaanpak Drentsche Aa Monitoring en actualisatie |
---|
Doelstelling 2.02.04 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe
De provincie ziet toe op het naleven van de wettelijke kaders door (beheerders van) zwembaden en zwemplassen. Ook informeert zij het publiek over waar en hoe er veilig en hygiënisch gezwommen kan worden in Drenthe. Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks de officiële zwemlocaties in zwemplassen vast. Daarbij wordt een folder uitgegeven met een overzicht van de aangewezen zwemplassen. In totaal zijn er 40 officieel aangewezen zwemlocaties in Drenthe. Deze worden minimaal één keer per jaar gecontroleerd. Ook de circa 120 zwembaden in de provincie worden jaarlijks minimaal één keer geïnspecteerd. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV.
Via het BBV is vastgelegd dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
Indicator: Waterkwaliteit van de oppervlaktewateren (beoordeling kwaliteit oppervlaktewater in Drenthe in 2024 cf. KRW)
Waterschap | Goed | Matig | Ontoereikend | Slecht |
---|---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | 0,0% | 75,0% | 18,8% | 6,3% |
Waterschap Drents Overijsselse Delta | 0,0% | 92,5% | 1,9% | 5,7% |
Waterschap Vechtstromen | 0,0% | 51,0% | 28,6% | 20,4% |
Waterschap Noorderzijlvest | 0,0% | 46,7% | 46,7% | 6,7% |
Ecologische toestand van oppervlaktewateren
De ecologische toestand van het oppervlaktewater is beoordeeld volgens de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De cijfers laten zien welk percentage van de wateren het oordeel ‘goed’ heeft gekregen. Het gaat hierbij om wateren die onder beheer van de waterschappen vallen.
Sommige waterschappen liggen in meerdere provincies. In dat geval tellen de cijfers van het waterschap mee in alle betrokken provincies.
De onderstaande figuur laat zien hoe de beoordeling tot stand komt. Het gaat hierbij om dezelfde parameter als in de tabel, maar dan samengevat voor de provincie Drenthe.
Voor onderdelen waarop wij als regio invloed hebben – zoals het gehalte aan voedingsstoffen (nutriënten) en de biologische kwaliteit – is de beoordeling meestal goed tot matig. De waterschappen nemen extra maatregelen om deze toestand verder te verbeteren. Voorbeelden zijn de aanleg van vispassages en het verbeteren van leefgebieden voor waterdieren.
De uiteindelijke beoordeling wordt vooral negatief beïnvloed door specifiek verontreinigende stoffen. Deze scoren slecht. Het gaat bijvoorbeeld om ammonium en zware metalen zoals kobalt. We onderzoeken of deze stoffen afkomstig zijn van lokale bronnen en welke aanvullende maatregelen op korte termijn mogelijk zijn.
Meer informatie staat in de KRW-rapportage:
https://www.provincie.drenthe.nl/publish/pages/143918/samenvatting_stand_van_zaken_krw_voorjaar_2025_1.pdf
Met wie werken we samen?
Samenwerking met waterschappen en in stroomgebieden
In Drenthe zijn vier waterschappen actief die ook deels buiten de provinciegrenzen liggen. Met deze interprovinciale waterschappen werken we intensief samen. De provincie stelt kaders vast voor hun werkzaamheden, samen met de provincies Groningen en Overijssel.
Twee maal per jaar bespreken we per waterschap de voortgang. Dat doen we aan de hand van de bestuursrapportage van het betreffende waterschap aan de provincie. In deze rapportage staat, met behulp van prestatie-indicatoren, hoe wordt gewerkt aan strategische doelen waarbij de provincie een kaderstellende rol heeft.
Voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Deltaprogramma Zoetwater werken we samen binnen stroomgebieden. Drenthe maakt deel uit van drie stroomgebieden:
- Rijn-Oost – samen met de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland, en de waterschappen Vechtstromen, Drents Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vallei en Veluwe, en Zuiderzeeland.
- Rijn-Noord – samen met de provincies Groningen (west) en Fryslân, en de waterschappen Noorderzijlvest en Wetterskip Fryslân.
- Nedereems – samen met de provincie Groningen (oost) en het waterschap Hunze en Aa’s.
Binnen Drenthe werken we met onze regionale partners samen in de Commissie Landelijk Gebied.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
2.02 Zorgvuldig omgaan met water | Bestaand beleid 2026 | Nieuw beleid 2026 | Saldo begroting 2026 | |
Lasten | 7.376.299 | 800.000 | 8.176.299 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water | 7.361.299 | 800.000 | 8.161.299 | |
Doelstelling 2.02.04 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe | 15.000 | 15.000 | ||
Baten | -6.669.466 | -6.669.466 | ||
Doelstelling 2.02.01 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040 | -10.000 | -10.000 | ||
Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water | -6.659.466 | -6.659.466 | ||
Saldo | 706.833 | 800.000 | 1.506.833 |
Toelichting nieuw beleid 2026
Nieuw beleid 2026 | 2026 |
---|---|
B09. Intensivering uitvoering KRW-projecten | |
De geïntensiveerde aanpak richt zich op het in kaart brengen van de lozingen en vergunningen, beoordeling van de risico’s en het benoemen van maatregelen. We investeren in de ontwikkeling van kennis en kwaliteit en de samenwerking met de medeoverheden. Als onderdeel van de aanpak worden de betreffende bevoegde gezagen gestimuleerd om vergunningen te actualiseren en toezicht en handhaving te intensiveren. De uitvoering wordt door gerichte monitoring bewaakt. Om aan deze intensivering uitvoering te kunnen geven, hebben wij via de Voorjaarsnota 2025 aan uw Staten voorgesteld € 300.000,-- per jaar beschikbaar te stellen. Het betreft de jaren 2026 en 2027. Deze middelen worden gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden. | 300.000 |
B04. Motie: Financiële ondersteuning voor Duurzame Bescherming van Drinkwaterbronnen (2025-43) | |
Uw Staten hebben de motie Financiële ondersteuning voor Duurzame Bescherming van Drinkwaterbronnen aangenomen. Daarom reserveren wij in de begroting 2026 een bedrag van € 500.000,-- voor de oprichting van het Fonds Duurzame Drinkwaterbescherming. Dit bedrag wordt gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden. De provincie ontwikkelt samen met partners concrete voorstellen voor de uitwerking en inzet van het fonds. Wij informeren uw Staten over de voortgang. | 500.000 |
Totaal | 800.000 |