Programma 2 beleidsopgaven

Zorgvuldig omgaan met water

Inleiding

Klimaatverandering vraagt om aanpassing
De provincie Drenthe merkt de gevolgen van klimaatverandering op veel manieren. Met name de extremen nemen toe: het regent vaker heel veel in korte tijd en er zijn ook langere periodes van droogte. We zoeken daarom naar een balans tussen te veel water in de winter en een tekort in de zomer. Om dat te bereiken, vullen we de grondwatervoorraad waar mogelijk aan.
Wij helpen bij de uitvoering van de zoetwaterprogramma’s in Oost-Nederland en het IJsselmeergebied/Noord-Nederland. Alleen technische maatregelen zijn niet genoeg om de gevolgen van extreme weersomstandigheden op te vangen. We moeten ons ook aanpassen. Het watersysteem speelt daarom een belangrijke rol bij ruimtelijke keuzes. Deze keuzes leggen we vast in de Omgevingsvisie.

Grondwater en drinkwatervoorziening
Grondwater is belangrijk voor onze drinkwatervoorziening. De provincie moet zorgen voor voldoende bronnen. Omdat de vraag naar drinkwater kan toenemen, houden we rekening met aanvullende strategische grondwatervoorraden.

Kwaliteit van het water
Een goed watersysteem is niet alleen bestand tegen het veranderende klimaat, maar moet ook schoon zijn. We letten daarom op de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater. In het Regionaal Waterprogramma staan de doelen voor de periode 2022–2027. Deze doelen volgen uit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De provincie is verantwoordelijk voor de bescherming van het grondwater, en in het bijzonder voor de bronnen die nodig zijn voor de drinkwatervoorziening.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 2.02.01 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040

Beschikbaarheid en bescherming van drinkwaterbronnen
De provincie heeft een wettelijke taak om te zorgen voor voldoende bronnen voor de drinkwatervoorziening. Vanwege dreigende tekorten in delen van Nederland zijn in 2024 regionale uitvoeringsprogramma’s opgesteld voor de periode tot 2030.  
Voor Drenthe is dit vastgelegd in het Regionaal Uitvoeringsprogramma beschikbaarheid drinkwaterbronnen 2023–2030, dat is opgesteld samen met WMD Drinkwater. Hierin staat dat de vraag naar drinkwater toeneemt. Om te kunnen voldoen aan de operationele reserve van minimaal 10% is extra vergunningscapaciteit nodig.
Daarom worden de Aanvullende Strategische Voorraden (ASV) verder onderzocht. Het gaat om de locaties Holtien, Ruinerwold, Kastelen Akkers en Leek-Roden. Deze locaties zijn eerder al opgenomen in het Regionaal Waterprogramma Drenthe 2021–2027. De bescherming van deze strategische voorraden wordt geregeld via het Provinciaal Omgevingsplan (POV).
Daarnaast nemen we deel aan het grondwatermodel MIPWA (Methodiekontwikkeling voor Interactieve Planvorming ten behoeve van Waterbeheer). Dit is een belangrijk hulpmiddel voor het maken van beleid en het uitvoeren van projecten op het gebied van waterbeheer in Noord-Nederland.

Doelstelling 2.02.02 Watersystemen die robuust zijn ingericht zodat ze voorzien in voldoende zoetwater en waarbij wateroverlast en watertekort (droogte) beperkt blijven

Werken aan een robuust watersysteem
De doelstellingen voor een robuust watersysteem zijn vastgelegd in de Omgevingsvisie Drenthe 2022 en het Regionaal Waterprogramma Drenthe (RWP). De provincie streeft naar:

  • Een zo groot mogelijke voorraad zoet grondwater van goede kwaliteit, beschikbaar voor mens, landbouw en natuur;
  • Het beperken van de risico’s op wateroverlast en watertekort tot een maatschappelijk aanvaardbaar niveau.

De Omgevingswaarden voor regionale keringen en wateroverlast zijn opgenomen in de provinciale Omgevingsverordening. Hiermee geven wij als provincie richting aan het werk van de waterschappen bij de inrichting van het watersysteem.

Bodemdaling
Grondwater maakt onderdeel uit van het bodemsysteem. Water is daarmee ook annex aan bodemdaling. Dit onderwerp is beschreven in Programma 3 van dit document, deelambitie 6 van de strategie Bodem en Ondergrond.  

Klimaat en ruimtelijke keuzes
We houden bij ruimtelijke keuzes nadrukkelijk rekening met de effecten van klimaatverandering. De mogelijkheden van het watersysteem zijn daarbij een belangrijk uitgangspunt in de Omgevingsvisie.
In het kader van het Europese project Blue Transition is gewerkt aan aanbevelingen om de waterhuishouding aan te passen aan klimaatverandering.

Uitvoering van zoetwaterprogramma’s
Samen met de waterschappen voeren we de zoetwaterprogramma’s uit voor Oost-Nederland en het IJsselmeergebied/Noord-Nederland. Deze programma’s worden mede gefinancierd uit het landelijke Deltafonds. De middelen worden in Drenthe vooral ingezet voor het vasthouden van water op het Drents Plateau. Dit helpt om de gevolgen van droogte te verminderen. Daarnaast blijven we ons inzetten voor het behoud van de aanvoer van zoetwater vanuit het IJsselmeer. In 2025 zijn door de zoetwaterregio’s zogenaamde factsheets uitgewerkt die als input dienen voor de landelijke economische effectanalyse waaruit zogenaamde maatregelpakketten komen. Op basis daarvan wordt het regionale bod in de loop van 2026 opgesteld voor het kunnen verwerven van Deltafondsmiddelen. Uiteindelijk mondt dit uit in een werkprogramma voor de zoetwaterregio voor de periode 2028-2033.

Reglementering waterschappen
De provincie heeft een formele rol bij het instellen van waterschappen en het vaststellen van hun reglementen. In 2026 worden deze reglementen aangepast naar aanleiding van wetswijzigingen.

Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water

Verbetering van waterkwaliteit in Drenthe
De provincie zet zich in voor een goede kwaliteit van grond- en oppervlaktewater. Dit doen we door uitvoering te geven aan de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Voor het oppervlaktewater stellen wij de kaders vast voor de waterschappen. Voor het grondwater is de provincie zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van maatregelen om de kwaliteit te behouden of te verbeteren.
Het Regionaal Waterprogramma wordt geactualiseerd met de doelen en maatregelen voor de Europese Kaderrichtlijn Water vanaf 2027.

Indirecte lozingen via het riool
Voor de beïnvloeding van de waterkwaliteit via riolering hebben we samen met gemeenten en waterschappen een onderzoek gestart om in kaart te brengen of er sprake is van een lokale bron en wat hierbij -op korte termijn- aanvullende maatregelen kunnen zijn.   

Maatregelen in grondwaterbeschermingsgebieden
In de grondwaterbeschermingsgebieden voeren we maatregelen uit die zijn opgenomen in het Uitvoeringsprogramma grondwaterbeschermingsgebieden. Dit programma wordt in 2026 geactualiseerd op basis van nieuwe gebiedsdossiers. Samen met de agrarische sector werken we gebiedsgericht aan oplossingen. Daarbij kijken we hoe agrarisch gebruik kan samengaan met het verbeteren van de grondwaterkwaliteit.

Stimuleren van maatregelen in de landbouw
Voor de landbouwsector is een laagdrempelige subsidieregeling beschikbaar via het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW). Met deze regeling ondersteunen we projecten die bijdragen aan een betere waterkwaliteit en voldoende zoetwater. De regeling wordt gefinancierd met Europese middelen en nationale cofinanciering via het Nationaal Strategisch Plan (NSP) in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) 2023–2027.

Gebiedsaanpak Drentsche Aa
In het gebied van de Drentsche Aa voeren we het Vervolg Uitvoeringsprogramma Drentsche Aa (UPDA) uit. Onder regie van de provincie werken overheden, landbouworganisaties en agrarische bedrijven samen aan zestien maatregelen die zijn vastgesteld door Gedeputeerde Staten. In 2026 voeren we bijvoorbeeld een landbouwanalyse uit. Deze analyse vormt de basis voor het vervolg van de gebiedsgerichte aanpak in het Drentsche Aa gebied.

Monitoring en actualisatie
De provincie meet de kwaliteit en hoeveelheid (peil) van het grondwater via verschillende meetnetten. Extra aandacht gaat uit naar de grondwatertoestand in de Natura 2000-gebieden. De waterschappen monitoren de kwaliteit van het oppervlaktewater.

Doelstelling 2.02.04 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe

De provincie ziet toe op het naleven van de wettelijke kaders door (beheerders van) zwembaden en zwemplassen. Ook informeert zij het publiek over waar en hoe er veilig en hygiënisch gezwommen kan worden in Drenthe. Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks de officiële zwemlocaties in zwemplassen vast. Daarbij wordt een folder uitgegeven met een overzicht van de aangewezen zwemplassen. In totaal zijn er 40 officieel aangewezen zwemlocaties in Drenthe. Deze worden minimaal één keer per jaar gecontroleerd. Ook de circa 120 zwembaden in de provincie worden jaarlijks minimaal één keer geïnspecteerd.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV.

Via het BBV is vastgelegd dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.

Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

Indicator: Waterkwaliteit van de oppervlaktewateren (beoordeling kwaliteit oppervlaktewater in Drenthe in 2024 cf. KRW)

Waterschap 

Goed

Matig

Ontoereikend

Slecht

Waterschap Hunze en Aa's

0,0%

75,0%

18,8%

6,3%

Waterschap Drents Overijsselse Delta

0,0%

92,5%

1,9%

5,7%

Waterschap Vechtstromen

0,0%

51,0%

28,6%

20,4%

Waterschap Noorderzijlvest

0,0%

46,7%

46,7%

6,7%

Ecologische toestand van oppervlaktewateren
De ecologische toestand van het oppervlaktewater is beoordeeld volgens de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De cijfers laten zien welk percentage van de wateren het oordeel ‘goed’ heeft gekregen. Het gaat hierbij om wateren die onder beheer van de waterschappen vallen.
Sommige waterschappen liggen in meerdere provincies. In dat geval tellen de cijfers van het waterschap mee in alle betrokken provincies.

De onderstaande figuur laat zien hoe de beoordeling tot stand komt. Het gaat hierbij om dezelfde parameter als in de tabel, maar dan samengevat voor de provincie Drenthe.
Voor onderdelen waarop wij als regio invloed hebben – zoals het gehalte aan voedingsstoffen (nutriënten) en de biologische kwaliteit – is de beoordeling meestal goed tot matig. De waterschappen nemen extra maatregelen om deze toestand verder te verbeteren. Voorbeelden zijn de aanleg van vispassages en het verbeteren van leefgebieden voor waterdieren.

De uiteindelijke beoordeling wordt vooral negatief beïnvloed door specifiek verontreinigende stoffen. Deze scoren slecht. Het gaat bijvoorbeeld om ammonium en zware metalen zoals kobalt. We onderzoeken of deze stoffen afkomstig zijn van lokale bronnen en welke aanvullende maatregelen op korte termijn mogelijk zijn.

Meer informatie staat in de KRW-rapportage:
https://www.provincie.drenthe.nl/publish/pages/143918/samenvatting_stand_van_zaken_krw_voorjaar_2025_1.pdf

Met wie werken we samen?

Samenwerking met waterschappen en in stroomgebieden
In Drenthe zijn vier waterschappen actief die ook deels buiten de provinciegrenzen liggen. Met deze interprovinciale waterschappen werken we intensief samen. De provincie stelt kaders vast voor hun werkzaamheden, samen met de provincies Groningen en Overijssel.
Twee maal per jaar bespreken we per waterschap de voortgang. Dat doen we aan de hand van de bestuursrapportage van het betreffende waterschap aan de provincie. In deze rapportage staat, met behulp van prestatie-indicatoren, hoe wordt gewerkt aan strategische doelen waarbij de provincie een kaderstellende rol heeft.

Voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Deltaprogramma Zoetwater werken we samen binnen stroomgebieden. Drenthe maakt deel uit van drie stroomgebieden:

  • Rijn-Oost – samen met de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland, en de waterschappen Vechtstromen, Drents Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vallei en Veluwe, en Zuiderzeeland.
  • Rijn-Noord – samen met de provincies Groningen (west) en Fryslân, en de waterschappen Noorderzijlvest en Wetterskip Fryslân.
  • Nedereems – samen met de provincie Groningen (oost) en het waterschap Hunze en Aa’s.

Binnen Drenthe werken we met onze regionale partners samen in de Commissie Landelijk Gebied.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

2.02 Zorgvuldig omgaan met water

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

7.376.299

800.000

8.176.299

Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water

7.361.299

800.000

8.161.299

Doelstelling 2.02.04 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe

15.000

15.000

Baten

-6.669.466

-6.669.466

Doelstelling 2.02.01 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040

-10.000

-10.000

Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water

-6.659.466

-6.659.466

Saldo

706.833

800.000

1.506.833

Toelichting nieuw beleid 2026

Nieuw beleid 2026

2026

B09. Intensivering uitvoering KRW-projecten

De geïntensiveerde aanpak richt zich op het in kaart brengen van de lozingen en vergunningen, beoordeling van de risico’s en het benoemen van maatregelen. We investeren in de ontwikkeling van kennis en kwaliteit en de samenwerking met de medeoverheden. Als onderdeel van de aanpak worden de betreffende bevoegde gezagen gestimuleerd om vergunningen te actualiseren en toezicht en handhaving te intensiveren. De uitvoering wordt door gerichte monitoring bewaakt. Om aan deze intensivering uitvoering te kunnen geven, hebben wij via de Voorjaarsnota 2025 aan uw Staten voorgesteld € 300.000,-- per jaar beschikbaar te stellen. Het betreft de jaren 2026 en 2027. Deze middelen worden gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden.

300.000

B04. Motie: Financiële ondersteuning voor Duurzame Bescherming van Drinkwaterbronnen (2025-43)

Uw Staten hebben de motie Financiële ondersteuning voor Duurzame Bescherming van Drinkwaterbronnen aangenomen. Daarom reserveren wij in de begroting 2026 een bedrag van € 500.000,-- voor de oprichting van het Fonds Duurzame Drinkwaterbescherming. Dit bedrag wordt gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden.
Dit fonds is bedoeld voor aanvullende maatregelen om drinkwaterbronnen duurzaam te beschermen. De middelen worden ingezet voor innovatieve en preventieve oplossingen, zoals duurzame technologieën en infrastructuur. Ook kunnen gebiedsprocessen worden ondersteund waarbij samenwerking met grondgebruikers centraal staat.

De provincie ontwikkelt samen met partners concrete voorstellen voor de uitwerking en inzet van het fonds. Wij informeren uw Staten over de voortgang.

500.000

Totaal

800.000

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12