Programma 1 beleidsopgaven

PS: PS vervullen hun eigen rol en geven hieraan zowel binnen het (provinciaal) bestuur als binnen de Drentse samenleving invulling

Inleiding

De samenleving is de afgelopen decennia sterk veranderd met belangrijke gevolgen voor het draagvlak van de politieke praktijk. Het Drents Parlement volgt de ontwikkelingen en kijkt naar mogelijkheden om de eigen rol goed te kunnen vervullen en de koppeling tussen het politiek-bestuurlijke proces en de participatie vanuit de samenleving verder te kunnen verstevigen.
Hiervoor ontwikkelt zij projecten en onderneemt ze initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn een hybride burgerberaad en deelname aan het interregionale project Speak UP die de betrokkenheid van inwoners versterken.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 1.01.01 Focus op de eigen bestuurlijke rol van Provinciale Staten ("het Drents Parlement")

Versterken van de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van het Drents Parlement binnen het provinciaal bestuur. Dit gebeurt onder andere door:

  • Het (laten) doen van onderzoek en organiseren van werkbezoeken om de betrokkenheid van PS bij verbonden partijen en strategische onderwerpen te vergroten;
  • De informatiepositie van PS bij complexe besluitvormingsprojecten (o.a. met de Regeling grote projecten) te vergroten;  
  • Het (laten) doen van onderzoek naar de mogelijkheden om de verbinding met inwoners te vergroten en nieuwe bestuurlijke instrumenten te ontwikkelen;
  • Het ondersteunen bij de ontwikkeling van eigen initiatieven van het Drents Parlement.

.

Doelstelling 1.01.02 Optimalisering van de informatie- en beoordelingspositie van Provinciale Staten

Om de informatie- en beoordelingspositie van PS te optimaliseren worden onder andere:

  • Adviezen opgesteld om de inrichting van de planning- en controldocumenten vanuit het oogpunt van PS te verbeteren, de rol van PS in de veranderende samenleving te versterken en de invloed van Europa bij strategische onderwerpen te verduidelijken  
  • Kennisbijeenkomsten ontwikkeld voor PS over strategische onderwerpen
  • Notities en overzichten gemaakt op basis van onderzoek om de besluitvorming bij strategische beleidsdocumenten en planning- en controldocumenten te ondersteunen  
  • Panelonderzoeken gedaan om de mening van Drentse inwoners te peilen   
  • Beleidsdossiers over strategische onderwerpen opgesteld en geactualiseerd ten behoeve van het Statenportaal  

Doelstelling 1.01.03 Focus op de Drentse samenleving: Provinciale Staten communiceren transparant en zijn toegankelijk en zichtbaar

Om het Drents Parlement voor de Drentse samenleving zichtbaar en toegankelijk te laten zijn, worden diverse instrumenten ingezet zoals:  

  • Een uitnodigende en voor iedereen toegankelijke website van het Drents parlement;   
  • Het richten van de externe communicatie op een brede groep mensen door gebruik te maken van beeldmateriaal, korte en duidelijk geschreven teksten en verschillende communicatie- en sociale mediakanalen;  
  • Gast van de Staten: Statenleden begeleiden en informeren groepen uit de samenleving;
  • De inzet van initiatieven zoals Politiek actief, Wij zijn Drenthe, het provinciespel en jongerendebatten.

Doelstelling 1.01.04 Vergroting van ruimte voor invloed voor inwoners op het provinciaal beleid

Om de inwoners meer ruimte te bieden voor het uitoefenen van invloed op het provinciaal beleid neemt Provinciale Staten deel aan projecten die onderdeel zijn van de Europese samenwerking rondom het Interreg-project Speak Up. Dit driejarige project (afronding in 2027) richt zich op het vergroten van de betrokkenheid van burgers bij de overheid c.q. het provinciaal bestuur (in Drenthe) en andersom
Daarnaast wordt het instrument hybride burgerberaad nogmaals ingezet. De Statenwerkgroep verbindend besturen begeleidt deze ontwikkeling.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte indicatoren

Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.

Verplichte indicator: opkomst bij verkiezingen
Opkomst bij Europese Parlementsverkiezingen in Drenthe 47,4% (2024)
Opkomst bij Tweede Kamerverkiezingen in Drenthe 81,1% (2023)
Opkomst bij Provinciale Statenverkiezingen in Drenthe 66,1% (2023)
Opkomst bij Gemeenteraadsverkiezingen in Drenthe 53,1% (2022)

Aantal fracties in Drents Parlement: 15
Aantal Statenleden: 43
Aantal bijzondere commissieleden: 28

Met wie werken we samen?

Bij deze beleidsopgave werken wij samen met de Noordelijke Rekenkamer, die voor en in opdracht van onder meer Provinciale Staten onafhankelijk beleidsonderzoek verricht. Ook werken wij samen met de Vereniging Interprovinciaal Overleg, die opkomt voor de belangen van provincies in Den Haag en Brussel en met het Samenwerkingsverband Noord-Nederland waar het gaat om lobbyactiviteiten richting Den Haag en Brussel. In dit kader dient ook het Statenberaad, de samenwerking van noordelijke Statenleden, te worden vermeld.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

1.01 PS: PS vervullen hun eigen rol en geven hieraan zowel binnen het (provinciaal) bestuur als binnen de Drentse samenleving invulling

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

1.620.838

300.000

1.920.838

Doelstelling 1.01.01 Focus op de eigen bestuurlijke rol van Provinciale Staten ("het Drents Parlement")

1.171.207

300.000

1.471.207

Doelstelling 1.01.02 Optimalisering van de informatie- en beoordelingspositie van Provinciale Staten

449.631

449.631

Saldo

1.620.838

300.000

1.920.838

Toelichting nieuw beleid 2026

Nieuw beleid 2026  

2026  

B10. Burgerberaad Drenthe 2024 (Statenstuk 2025-29)  

Uw Staten hebben op 9 juli 2025 besloten om op basis van de evaluatie van het Burgerberaad Drenthe 2024 over wonen in 2026 opnieuw een hybride burgerberaad te organiseren. Daarmee bouwen wij voort op de opgedane kennis en ervaring. 
De organisatie van het tweede burgerberaad wordt voorbereid door de werkgroep Verbindend Besturen. Hierbij wordt rekening gehouden met de aanbevelingen uit de evaluatie, waaronder aandacht voor een duidelijke opdracht, communicatie en monitoring. 
In de begroting 2026 reserveren wij hiervoor een bedrag van € 300.000,--. Dit bedrag wordt ingezet voor de uitvoering van het gehele proces, inclusief werving, begeleiding, communicatie en evaluatie. Deze middelen worden gedekt uit de Reserve voor algemene doeleinden. 
Met dit besluit versterken wij de verbinding tussen Provinciale Staten en de samenleving en geven wij verder vorm aan het in verbinding besturen van de provincie. 

300.000 

Totaal  

300.000  

 

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12