Programma 5 beleidsopgaven

Toegankelijke en veilige bereikbaarheid

Inleiding

Voor een veilig en goed bereikbaar Drenthe hebben we het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe (SPVD) opgesteld. Dit plan vormt de basis voor nieuwe projecten en geeft extra aandacht aan verkeersgedrag. Een belangrijk onderdeel van het plan is een subsidieregeling die loopt van 2022 tot en met 2026. Gemeenten kunnen hiermee projecten uitvoeren die de veiligheid en bereikbaarheid verbeteren op gemeentelijke wegen. Op basis van een analyse van de verkeersveiligheid hebben we plannen gemaakt om knelpunten in de infrastructuur aan te pakken. Aanpassingen aan wegen en verkeerseducatie blijven nodig. Vooral veilig fietsen krijgt extra aandacht, omdat het aantal fietsongevallen hoog blijft.
In lijn met de bestuurlijke afspraken in het kader van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) geven we ook voor de periode na 2026 met een uitvoeringsprogramma invulling aan het structureel verbeteren van de verkeersveiligheid in Drenthe.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.01.01 Samen richting Nul verkeerslachtoffers

Samen met Drentse wegbeheerders en partners op het gebied van verkeersveiligheid streven we naar nul verkeersslachtoffers. Om dit te bereiken zetten we in op drie onderdelen.

  • Verkeerseducatie en campagnes: We organiseren projecten en campagnes die het gedrag van weggebruikers positief beïnvloeden. Deze zijn gericht op alle leeftijdsgroepen.
  • Verkeershandhaving: In overleg met de politie wordt op specifieke plekken gecontroleerd als daar meldingen over binnenkomen. Samen met gemeenten en het Openbaar Ministerie zet de provincie in op meer tijdelijke flex- en focusfliters.
  • Innovatie: We ondersteunen vernieuwende projecten die bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Doelstelling 5.01.02 Infrastructuur veilig op orde

In de landelijke aanpak Duurzaam Veilig worden wegen ingedeeld in drie categorieën, elk met een eigen, herkenbare inrichting:
Erftoegangswegen (ETW): wegen met een verblijfsfunctie, zoals woonstraten;
Gebiedsontsluitingswegen (GOW): wegen die gebieden verbinden en verkeer afwikkelen;
Stroomwegen (SW): wegen voor vlot en veilig doorgaand verkeer.

Elke wegbeheerder is verantwoordelijk voor een veilige en duidelijke inrichting, passend bij de functie van de weg. Wij werken op verschillende plekken in Drenthe aan infrastructurele projecten die zorgen voor een veilige en betrouwbare doorstroming van het verkeer.
Wij geven uitvoering aan diverse investeringsprojecten om een veilige doorstroming op de provinciale infrastructuur te waarborgen. Dit betreft onder andere: Emmen Bereikbaar, de verdiepte ligging van de Rondweg Emmen en de projecten Norgervaart en Norgerbrug.
Op basis van aanvullend onderzoek naar de verkeersveiligheid op de N34 zijn extra maatregelen nodig. Deze zijn voor een ander doel dan het beschikbare budget van € 90 miljoen. Dit jaar zal er nog een statenstuk aan u worden voorgelegd waarin een investeringskrediet van € 2,5 miljoen wordt aangevraagd, waarvan het Rijk ongeveer de helft zal bijdragen. Voor de initiatieffase van de N371 – de verbinding tussen de derde ontsluitingsweg van Kloosterveen en het hoofdwegennet – is een aanpassing van de bestaande infrastructuur nodig.
In 2026 blijven we helder en frequent communiceren over de voortgang van de investeringsprojecten. Verder introduceren we in 2026 een nieuwe werkwijze voor infrastructuurprojecten. Voor de verkennings- en initiatieffase van mogelijke nieuwe projecten reserveren we een voorbereidingskrediet per jaar.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Wij monitoren voortdurend hoe druk het is op de provinciale wegen en hoe hard er wordt gereden. Ook hebben wij toegang tot een landelijke database waarin verkeersongevallen zijn geregistreerd. Meer informatie over specifieke provinciale projecten is te vinden op de volgende websites:

Met wie werken we samen?

De provincie Drenthe werkt aan een veilig en goed bereikbaar Drenthe. Dit doen we samen met het Rijk, de twaalf Drentse gemeenten en partners zoals het Openbaar Ministerie, de politie, Veiligheidsregio Drenthe, de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond.

Bij infrastructurele projecten werken we nauw samen met de betrokken wegbeheerders. Ook betrekken we inwoners en andere belanghebbenden via een zorgvuldig participatieproces.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid

Bestaand beleid 2026

Nieuw beleid 2026

Saldo begroting 2026

Lasten

6.883.493

6.883.493

Doelstelling 5.01.01 Samen richting Nul verkeerslachtoffers

6.883.493

6.883.493

Saldo

6.883.493

6.883.493

Toelichting nieuw beleid 2026

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 13:07:44 met de export van 09/24/2025 13:02:12