Inleiding
Voor een veilig en goed bereikbaar Drenthe hebben we het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe (SPVD) opgesteld. Dit plan vormt de basis voor nieuwe projecten en geeft extra aandacht aan verkeersgedrag. Een belangrijk onderdeel van het plan is een subsidieregeling die loopt van 2022 tot en met 2026. Gemeenten kunnen hiermee projecten uitvoeren die de veiligheid en bereikbaarheid verbeteren op gemeentelijke wegen. Op basis van een analyse van de verkeersveiligheid hebben we plannen gemaakt om knelpunten in de infrastructuur aan te pakken. Aanpassingen aan wegen en verkeerseducatie blijven nodig. Vooral veilig fietsen krijgt extra aandacht, omdat het aantal fietsongevallen hoog blijft. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.01.01 Samen richting Nul verkeerslachtoffers
Samen met Drentse wegbeheerders en partners op het gebied van verkeersveiligheid streven we naar nul verkeersslachtoffers. Om dit te bereiken zetten we in op drie onderdelen.
|
---|
Doelstelling 5.01.02 Infrastructuur veilig op orde
In de landelijke aanpak Duurzaam Veilig worden wegen ingedeeld in drie categorieën, elk met een eigen, herkenbare inrichting: Elke wegbeheerder is verantwoordelijk voor een veilige en duidelijke inrichting, passend bij de functie van de weg. Wij werken op verschillende plekken in Drenthe aan infrastructurele projecten die zorgen voor een veilige en betrouwbare doorstroming van het verkeer. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Wij monitoren voortdurend hoe druk het is op de provinciale wegen en hoe hard er wordt gereden. Ook hebben wij toegang tot een landelijke database waarin verkeersongevallen zijn geregistreerd. Meer informatie over specifieke provinciale projecten is te vinden op de volgende websites:
Met wie werken we samen?
De provincie Drenthe werkt aan een veilig en goed bereikbaar Drenthe. Dit doen we samen met het Rijk, de twaalf Drentse gemeenten en partners zoals het Openbaar Ministerie, de politie, Veiligheidsregio Drenthe, de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond.
Bij infrastructurele projecten werken we nauw samen met de betrokken wegbeheerders. Ook betrekken we inwoners en andere belanghebbenden via een zorgvuldig participatieproces.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid | Bestaand beleid 2026 | Nieuw beleid 2026 | Saldo begroting 2026 | |
Lasten | 6.883.493 | 6.883.493 | ||
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.01.01 Samen richting Nul verkeerslachtoffers | 6.883.493 | 6.883.493 | ||
Saldo | 6.883.493 | 6.883.493 |
Toelichting nieuw beleid 2026
Niet van toepassing.