Gemeenschappelijke regeling
SNN
Naam verbonden partij
Samenwerkingsverband Noord-Nederland
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Het stimuleren van duurzame, innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
33,33%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via stemrecht in het DB en AB. GS is met 1 lid vertegenwoordigd in het DB en met 3 leden in het AB.
Risico's
1. Afschalingsrisico. Wanneer het SNN structureel minder programma’s en regelingen ter uitvoering krijgt, zal de formatie van de subsidieteams en de ondersteunende teams hierop moeten worden aangepast. Het risico is dat frictiekosten ontstaan, doordat het aanpassen van de organisatie langer duurt dan de afbouw van de opdrachten. Op dit moment wordt niet voldaan aan de voorwaarden tot quasi-inbesteding van subsidietrajecten bij SNN (80/20 verhouding). Wanneer het SNN niet aan de verhouding voldoet mogen de provincies nieuwe opdrachten niet direct aan ons verstrekken, maar dient dit op basis van aanbesteding plaats te vinden. Hierbij bestaat het risico dat een andere partij de opdracht gegund krijgt.
2. Cybersecurity. Het risico bestaat dat het SNN op basis van actuele cybersecurityrisico’s wordt gedwongen om snel de beveiliging van de systemen op te hogen of dat het SNN gehackt wordt en om losgeld wordt gevraagd, zonder dat daarvoor ruimte is in de begroting.
3. Krappe arbeidsmarkt. Door de krappe arbeidsmarkt moet rekening gehouden worden met personeelsverloop. Het blijft daarmee een reëel risico dat er tijdelijk extern moet worden ingehuurd om aan de vraag te kunnen voldoen met hogere kosten als gevolg.
4. Voldoen aan wet- en regelgeving – Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het risico dat op enig moment niet wordt voldaan aan voorschriften, regels en procedures, zowel opgelegd door de geldgever als vastgelegd in de eigen administratieve organisatie, inclusief toetsingskader en controleprotocollen. Zoals procedurele risico’s in de uitvoering volgens de Europese richtlijn.Beheersmaatregel
1. SNN heeft een overzicht van alle lopende programma’s en regelingen. Daarnaast is frequent contact met alle partijen over nieuwe programma’s en regelingen. Er wordt gewerkt met een aandeel flexibele 8 van 48 medewerkers zodat fluctuaties in de hoeveelheid werk kunnen worden opgevangen. In de huidige arbeidsmarkt is het balanceren tussen het zijn van een aantrekkelijke werkgever en het beschikken over een flexibele capaciteit.
2. Cybersecurity is een belangrijk thema bij de instandhouding en (door)ontwikkelingen van de IT-systemen. De IT-afdeling maakt hiervoor gebruik van de expertise van de externe IT-leveranciers. De CISO van het SNN adviseert gevraagd en ongevraagd met als doel de beveiliging op het gewenste niveau te houden.
3. Voor de arbeidsvoorwaarden is het SNN afhankelijk van de CAO die het Interprovinciaal Overleg (IPO) met de partners overeenkomt. Het SNN probeert de werkomstandigheden zo vorm te geven dat medewerkers in staat worden gesteld om hun werk efficiënt, effectief en op een prettige manier uit te voeren. Doordat teamleiders periodiek met medewerkers in gesprek zijn over werkomstandigheden en ambities, wordt op verloop gestuurd en geanticipeerd.
4. Dit risico is gering. De auditautoriteit die in opdracht van het ministerie van EZK toezicht houdt op de MA-en waaronder SNN. Focus blijft op de selectie van projecten, controle spoor, informatiesystemen en maatregelen tegen fraude.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
21.217.000
20.933.000
17.574.000
14.472.000
Vreemd vermogen op 31-12
697.429.000
396.610.000
385.043.000
248.793.000
Resultaat (voor bestemming)
11.570.000
0
0
0
Bijdrage provincie
1.050.000
1.322.000
1.629.000
1.686.000
Opbrengsten dienstverlening
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
NRK
Naam verbonden partij
De Noordelijke Rekenkamer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Onafhankelijk beleidsonderzoek
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
33,33%
Bestuurlijk belang
Adviesraad
Invloed uitoefenen
Via de Adviesraad het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. Ook adviseert de Adviesraad over de begroting en de wijze van publiceren van rapporten en het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma.
Risico's
1. Politieke druk en/of belangenverstrengeling.
2. Onvoldoende kwaliteit of deskundigheid.
3. Verlies van vertrouwen door slechte communicatie.
4. Schending bevoegdheden of privacy.
5. Afhankelijkheid sleutelfunctionarissen of middelen.
6. Spanningen met Staten of toezichthouders.Beheersmaatregel
1. Duidelijke, vastgelegde onafhankelijkheids- en integriteitsregels (gedragscode).
2. Kwaliteitsstandaarden, peer review, scholing, kwaliteitsmanagementsysteem.
3. Communicatieprotocol, toegankelijke publicaties, reputatiemonitoring.
4. Naleving wetgeving en AVG, juridische toetsing, goede dossiervorming.
5. Rol- en taakverdeling, vervangingsregelingen, meerjarenbegroting, externe back-up.
6. Afstemming met Staten, duidelijke rol-afbakening, samenwerking toezichthouders.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
101.942
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
277.068
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
51.441
0
0
0
Bijdrage provincie
217.849
284.000
368.667
389.667
Opbrengsten dienstverlening
7.327
6.950
7.650
nog niet bekend
OV-bureau
Naam verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam OV-bureau van de gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Zorgen voor en bevorderen van openbaar vervoer
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
35,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via zeggenschap in het AB en DB en door PS via de mogelijkheid voor een zienswijze op de ontwerpbegroting.
Risico's
1. Het reispatroon van een deel van de reizigers is de afgelopen jaren gewijzigd. De spitsdrukte lijkt wat kleiner geworden, studenten krijgen meer digitaal onderwijs en het gebruik van de bus in het weekend is groter geworden. Juist de forens maakt mede ten gevolge van het meer thuiswerken minder gebruik van het OV. Dit leidt tot een verminderde voorspelbaarheid van het OV-gebruik en een druk op de opbrengsten.
2. Voor het inschatten van lasten en baten voor de meerjarige begroting OV-Bureau wordt uitgegaan van handmatige berekeningen in een Excelmodel. Door alle onduidelijkheden i.v.m. kostenstijgingen/inflatie is de toekomst erg moeilijk goed te voorspellen. Daar komt bij dat 100% doorberekenen van kostenstijgingen en daardoor flink hogere vervoerstarieven als ongewenst worden beschouwd.
3. Het streven is om het weerstandsvermogen op peil te houden: € 3,25 miljoen is bedoeld om crisissituaties te kunnen opvangen. Maar in de huidige meerjarenraming wordt een gedeelte van het weerstandsvermogen van het OV-Bureau ingezet en gaat het op termijn door de ondergrens van het weerstandsvermogen.Beheersmaatregel
1. Het goed monitoren van het gebruik van de bus moet de voorspelbaarheid vergroten, daarnaast zijn de additionele financiële middelen vanuit het Rijk ontvangen en aan de vervoerders overgemaakt.
2. Het OV-Bureau laat deze doorrekening toetsen door de accountant. Het OV-Bureau zal verzocht worden de werkwijze van het OV-model af te stemmen met de deelnemers.
3. Door de bijdragen van de provincies te indexeren zijn prijsstijgingen in ieder geval deels gecompenseerd. De verdeling van middelen/tekorten OV-bureau bedraagt Drenthe 35% en provincie/gemeente Groningen 65%.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
15.961.000
7.437.000
7.217.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
1.700.000
10.345.000
1.580.000
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-588.000
-3.489.000
-2.278.000
nog niet bekend
Bijdrage provincie
30.361.332
29.879.139
31.015.241
32.155.038
Opbrengsten dienstverlening
16.779
16.923
16.923
16.923
Omgevingsdienst Drenthe
Naam verbonden partij
Omgevingsdienst Drenthe
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Uitvoering vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet en overige uitvoeringstaken op het gebied van milieu
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
17,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Door de vertegenwoordiging in het Dagelijks en Algemeen Bestuur.
Risico's
1. Hoog ziekteverzuim waardoor de druk op het personeel hoog is.
2. De werkzaamheden van de Omgevingsdienst Drenthe zijn wettelijke taken met een hoog maatschappelijk belang. Als deze werkzaamheden niet/onvoldoende worden uitgevoerd lopen burgers en bedrijven milieurisico’s.
3. Het weerstandsvermogen is in lijn met de risico's bij de Omgevingsdienst Drenthe. Dit houdt in dat tekorten in de bedrijfsvoering voornamelijk voor rekening komen van de deelnemers.
4. De Omgevingsdienst Drenthe heeft last van de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat het risico dat de Omgevingsdienst Drenthe de werkzaamheden niet volledig uit kan voeren.Beheersmaatregel
1. De preventie en begeleiding van het beïnvloedbare ziekteverzuim is vergroot, net als de toegankelijkheid van bedrijfsmaatschappelijk werk en directe verzuimbegeleiding op de lopende dossiers.
2. Er vindt goede afstemming plaats tussen de deelnemers en de Omgevingsdienst Drenthe over de uitvoering van het jaarplan. Middels DB en AB worden de deelnemers geïnformeerd over de voortgang. Er wordt periodiek geëvalueerd op inhoud en procesniveau.
3. In de reguliere overleggen van de accounthouders, eigenaren en het DB en AB wordt hierop gestuurd. Met de Omgevingsdienst Drenthe zijn afspraken gemaakt over de voortgang op het jaarprogramma en de eventuele bijsturingsmogelijkheden. Daarnaast is er een dashboard ontwikkeld, waarbij op elk moment inzage is in de urenbesteding.
4. Tussen de Omgevingsdienst Groningen (ODG), Omgevingsdienst Friesland (FUMO) en Omgevingsdienst Drenthe vindt afstemming plaats over de arbeidsmarktstrategie. Het opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe professionaliseren we verder. Zo geven we de Omgevingsdienst Drenthe tijdig inzicht in de verwachte opdracht waardoor zij tijdiger personeel kunnen aantrekken of vasthouden.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
1.837.000
673.000
1.004.000
974.000
Vreemd vermogen op 31-12
8.908.000
2.575.000
10.880.000
10.615.000
Resultaat (voor bestemming)
1.177.000
248.000
-67.000
-30.000
Bijdrage provincie
4.128.137
4.055.502
4.303.687
4.539.848
Opbrengsten dienstverlening
602.567
602.567
620.002
nog niet bekend
Prolander
Naam verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Prolander
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Het omzetten van provinciaal natuurbeleid tot concrete resultaten in het gebied.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
68,00%
Bestuurlijk belang
Voorzitter Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur en middels de sturing in de opdrachtverlening.
Provinciale Staten hebben de mogelijkheid tot het geven van een zienswijze op de begroting.Risico's
1. De GR Prolander heeft alleen betrekking op de bedrijfsvoering van de organisatie. Tegen- en meevallers bij de realisatie van het natuurnetwerk zelf vallen buiten de GR. Laatstgenoemde loopt via de jaarlijkse Prestatieovereenkomst met Prolander (PPO) en komen via deze weg voor rekening van de provincie Drenthe als opdrachtgever.
2. Een van de belangrijkste risico's is dat Prolander voor het uitvoeringsprogramma Natuur mogelijk niet aan de door de provincie gevraagde personele inzet kan voldoen. Dit wordt veroorzaakt door krapte in de arbeidsmarkt en ziekteverzuim.
3. Datalekken en cyberbedreiging vormen een reëel risico.Beheersmaatregel
1. Prolander heeft een hoog budget voor de ontwikkelopgave (realisatie natuur en natuurherstelmaatregelen). Voor het beheer van deze gelden is het Treasury statuut opgesteld.
2. Er is personeelsbeleid op strategisch niveau ontwikkeld. Huidige en nieuwe medewerkers wordt perspectief geboden van onder meer vaste contracten. Daarnaast wordt er een gedegen verzuimmanagement gevoerd.
3. In samenwerking met de provincie Drenthe worden de IT-systemen continu onderhouden.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
1.479.227
928.000
1.491.000
1.491.001
Vreemd vermogen op 31-12
24.842.853
16.685.000
24.946.000
24.946.000
Resultaat (voor bestemming)
590.695
0
0
0
Bijdrage provincie
7.259.000
8.544.000
8.880.000
9.191.000
Opbrengsten dienstverlening
11.869.474
1.869.477
2.097.002
nog niet bekend
Naamloze Vennootschap
BNG Bank N.V.
Naam verbonden partij
BNG Bank N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Financiële dienstverlening aan overheden en instellingen met een maatschappelijk belang.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,16%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Ja, via AvA
Risico's
De BNG Bank N.V. (BNG) verstrekt voornamelijk kredieten aan decentrale overheden, woningcorporaties en zorginstellingen. Het grootste deel van de kredietportefeuille bestaat uit leningen gegarandeerd door overheidsinstanties met een risicoweging van 0%. De BNG behoort tot de meest solide banken van Europa met de hoogste kredietwaardigheidsratings (Moody’s: Aaa, Standard & Poor’s: AAA en Fitch: AAA), wat een uitstekend risicoprofiel impliceert. Het risicobeheer is gericht op handhaving van het risicoprofiel. Overall beoordelen wij het risico in deze verbonden partij dan ook als laag, ook in relatie tot ons geringe aandelenbelang van 0,16%.
Beheersmaatregel
De provincie Drenthe heeft geen specifieke beheersmaatregelen getroffen. De BNG maakt voor elk risico de afweging of zij bereid is deze te lopen. Indien dit het geval is, zijn er door de BNG maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
4.468
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
123.164
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
294
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
NOM
Naam verbonden partij
N.V. NOM, Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
16,67%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Als aandeelhouder invloed via de AvA.
Risico's
1. De provinciale deelneming in de NOM is in 2016 aangekocht voor een bedrag van € 21,5 miljoen (16,67% van totaal). In 2020 is de inzet op deze deelneming nog eens verhoogd met bijna € 3 miljoen. In 2021 is nogmaals een agiostorting gedaan van € 3,9 miljoen vanwege de extra middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld om de coronacrisis het hoofd te bieden. Eind 2021 heeft de definitieve afrekening van de aankoop van de aandelen NOM plaatsgevonden en is de aankoopprijs van destijds € 250.000,-- lager geworden. Het grootste risico voor de provincie als deelnemer in N.V. NOM is het risico dat de benaderde marktwaarde van de participaties van N.V. NOM daalt en het provinciaal deelnemersbelang in N.V. NOM moet worden afgewaardeerd conform het BBV. Deze benaderde marktwaarde van de participaties is de beste inschatting die N.V. NOM maakt van de mogelijke transactieprijs in een vrije markt. Gelet op de aard van de bedrijven waarin N.V. NOM investeert, kan de hoogte van de benaderde marktwaarde jaarlijks aan verandering onderhevig zijn. De afgelopen jaren was sprake van een afwaardering die ten laste van de risicoreserve is gebracht. Het is mogelijk dat dit zich ook in het komende jaar zal voordoen. O.b.v. de Jaarrekening 2024 van de NOM is de waardering bepaald en hoeft niets te worden voorzien.
2. De NOM heeft het karakter van een hoog risico-financier. Veel van de ondernemingen die de NOM financiert zijn startups; technologiegedreven en innovatieve bedrijven. Investeren is dan ook niet zonder risico’s. Bij jonge innovatieve bedrijven zijn zowel de technologie als de onderneming nog in ontwikkeling. Deze ondernemingen hebben risicoprofielen die marktpartijen, zoals banken of andere investeerders, niet accepteren. Het is daarom reëel rekening te houden met een minimaal rendement of zelfs afboekingen op de investeringen.
3. Door de directie van de N.V. NOM worden jaarlijkse updates van de risicoanalyse uitgevoerd. In het jaarverslag over 2024 ging de N.V. NOM uitgebreid in op deze risico's en de maatregelen die zij treft om deze risico’s te beheersen. Als belangrijkste risico’s merkt de NOM aan de risico's rondom data- en cybersecurity, al geruime tijd niet meer alleen een IT-kwestie. De meeste incidenten vinden plaats door onjuist handelen van personeelsleden. Daarnaast ziet de NOM het niet kunnen invullen van vacatures en overtreding van de staatssteunregels als groot risico. In het jaarplan 2025 geeft de NOM aan dat dit tijdperk zich uit in een hoger investeringsniveau en een hoger risicoprofiel. Het heeft enige tijd nodig voordat dit hogere investeringsniveau gaat renderen. Daartegenover staat echter wel dat door het hogere risicoprofiel er mogelijk hogere voorzieningen genomen moeten worden.
4. De NOM is bij uitstek een verbonden partij die gevoelig is voor fluctuaties in de markt. In geval van een economische recessie heeft dit direct gevolgen voor de waardering van het eigen vermogen en de benaderde marktwaarde van de NOM. Dit heeft invloed op de waardering van de aandelen NOM op de provinciale balans.Beheersmaatregel
1. De benaderde marktwaarde van de aandelenparticipaties komt tot stand door een cijfermatige benadering van de marktwaarde gevolgd door meerdere financiële waarderingsmethodieken. De gevolgde benadering borgt dat de waardering gestandaardiseerd en consistent tot stand komt. Wij ontvangen rapportages waarmee we de NOM kunnen monitoren. Aanpassingen van de waardering verlopen via de Voorziening deelnemingen, zodat bij een eventuele opwaardering van de deelneming eerdere afwaarderingen gecompenseerd kunnen worden.
2. Voordat de NOM overgaat tot een investeringsbeslissing wordt er door de investment manager als onderdeel van de due diligence een inschatting gemaakt van de hoogte van de verbonden risico’s. Mede om risico's te beperken is een aandeelhoudersinstructie voor de NOM opgesteld.
3. De NOM heeft voor het beheersen van de risico’s op het gebied van staatssteun en ICT-beheersmaatregelen ingevoerd.
4. Hier zijn niet direct beheersmaatregelen voor te nemen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
150.385.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
21.616.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
354.000
-2.696.867
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
650.000
650.000
669.500
689.585
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
nog niet bekend
nog niet bekend
GAE
Naam verbonden partij
Groningen Airport Eelde N.V. (GAE)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Uitoefening van het luchthavenbedrijf
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
30,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Stemrecht in de AvA
Risico's
1. GAE dient een groot maatschappelijk belang met een mate van onzekerheid qua exploitatie. Beide provincies (Groningen en Drenthe) hebben in december 2023 besloten om voor 10 jaar NEDAB-bijdragen beschikbaar te stellen. Dat geeft zekerheid voor GAE. De luchthaven heeft ook te maken met een groot aantal niet of zeer moeilijk beheersbare risico’s. Dit betreffen aanslagen, vliegrampen, economische bedreigingen (inflatie, alternatieve luchthavens en snelle treinverbindingen), milieurisico’s en veranderende wet- en regelgeving die de bedrijfsvoering van de luchthaven direct raken.
2. De nieuwe strategie is door beide provincies omarmd. Voor 10 jaar is de financiering van de NEDAB-kosten gedekt. De gemeente Tynaarlo heeft haar aandelen overgedragen aan de NV. Zoals in 2017 afgesproken zal de gemeente Tynaarlo haar bijdrage nog voortzetten.
3. Voor de verdeling van het vliegverkeer is geen sprake van een level playing field voor de luchthavens in Nederland.Beheersmaatregel
1. Risico's blijven in principe beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement en de jaarlijkse bij te dragen bijdrage. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.242.000,-- en een Drentse storting van € 2.156.434,-- (7 x € 308.062,--) in de agioreserve. De boekwaarde van de aandelen is op € 0,-- gewaardeerd. Daarnaast heeft de provincie Drenthe op 20 december 2023 € 23 miljoen aan extra middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de NEDAB-kosten voor een periode van 10 jaar.
2. FB Oranjewoud Participaties BV onderschrijft het maatschappelijk belang van de luchthaven, maar kent geen bijdrage in de NEDAB toe. Wel heeft zij de panden van de voormalige Rijksluchtvaartschool aangekocht ter ondersteuning van de bedrijvigheid.
3. GAE voert een doorlopende lobby richting het Rijk voor een solide positie in het landsdekkende systeem voor vliegverkeer.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
8.976.991
7.750.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
1.806.567
1.479.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-348.601
-470.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
1.838.000
2.278.000
2.426.000
2.536.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Enexis Holding N.V.
Naam verbonden partij
Enexis Holding N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Energiedistributie
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,37%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risico's
Enexis is financieel gezond, wat ook blijkt uit de credit-ratings: Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) long term rating AA- (stable) en bij Moody's Aa3 (negative outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Dit risico is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de ACM. Enexis heeft daarbij een monopoliepositie in haar verzorgingsgebied. De negative outlook houdt volgens Moody's verband met de grote investeringsopgave waar Enexis voor staat in het kader van de energietransitie, die de financiële parameters onder druk zetten.
De door de aandeelhouders verstrekte lening is ultimo 2024 € 500 miljoen (2023: € 500 miljoen). Dit betreft een converteerbare lening, die onder voorwaarden omgezet kan worden in aandelen. De rentevergoeding over deze leningen bedroeg in 2024 € 10 miljoen (2023: € 10 miljoen).
De aan de aandeelhouders betaalde dividenduitkering bedroeg in 2025 (over het boekjaar 2024) € 127 miljoen (dividend 2024: € 36 miljoen).
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het dividendbeleid dat vanaf het boekjaar 2025 geldt, is dat er 50% van de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering wordt uitgekeerd, met een maximum van € 100 miljoen. Vanaf 2026 wordt dit plafond jaarlijks geïndexeerd.Beheersmaatregel
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op basis van de jaarrekening 2024 een solvabiliteit van circa 48% (2023: 51%). Dit onderstreept het lage risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
5.538
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
5.949
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
254
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Naam verbonden partij
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Kredietverlening aan waterschappen en andere overheden
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,07%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Ja, via AvA
Risico's
De Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB) verstrekt voornamelijk kredieten aan overheden en aan instellingen die door overheden worden gegarandeerd. Dat resulteert in een laag risicoprofiel van de kredietportefeuille van de NWB. Risicobeheer heeft een centrale plaats in de organisatie van de NWB en wordt gekenmerkt door het effectief inspelen op veranderende marktomstandigheden en het bieden van adequate kaders voor de activiteiten van de bank. Dit helpt de bank haar sterke financiële positie en zeer lage kostenstructuur te behouden. De NWB beschikt over de hoogste kredietwaardigheidsratings (Standard & Poor's: AAA en Moody's: Aaa). Overall beoordelen wij het risico in deze verbonden partij dan ook als laag, ook in relatie tot het geringe aandelenbelang van 0,07%.
Beheersmaatregel
De provincie Drenthe heeft geen specifieke beheersmaatregelen getroffen. De NWB maakt voor elk risico de afweging of zij bereid is deze te lopen. Indien dit het geval is, zijn er door de NWB maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
2.094
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
76.674
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
94
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
WMD Drinkwater N.V.
Naam verbonden partij
WMD Drinkwater N.V. (voorheen: N.V. Waterbedrijf Drenthe)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
De vennootschap heeft als doel de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen de winning, de productie, het transport, de verkoop en distributie van water binnen het distributiegebied en de verkoop en distributie van drinkwater en gros buiten het distributiegebied, alsmede het verrichten van al hetgeen met de publieke drinkwatervoorziening verband houdt of daartoe in de ruimste zin bevorderlijk kan zijn.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
50,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
via de aandeelhoudersrelatie
Risico's
1. De drinkwatervoorziening wordt door de overheid niet overgelaten aan de markt. WMD is sterk afhankelijk van wet- en regelgeving. Door de toezichthouders ILT en ACM wordt de speelruimte beperkt die WMD heeft voor het bepalen van tarieven en het daarmee het doen van investeringen. De tarieven zijn genormeerd; gebaseerd op de WACC is slechts een beperkte vergoeding van vermogenskosten toegestaan.
2. WMD moet steeds een goede balans vinden tussen de beschikbaarheid van voldoende middelen, het borgen van de drinkwatervoorziening in Drenthe, een acceptabele tariefontwikkeling voor klanten en aandeelhouders en een robuuste ontwikkeling van parameters die nodig zijn voor het verkrijgen van financiering.Beheersmaatregel
WMD voert over de bedrijfsactiviteiten en de daarmee verband houdende financiën overleg met de aandeelhouders, te weten de provincie en de meeste Drentse gemeenten.
WMD voert over de kwaliteit en de beschikbaarheid van (grond)water als grondstof overleg met de provincie als bevoegd gezag.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
68.492.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
186.746
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
3.564.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Besloten Vennootschap
CSV Amsterdam B.V.
Naam verbonden partij
CSV Amsterdam B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Vertegenwoordiging verkopende aandeelhouders Essent
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,28%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risico's
Niet van toepassing, de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) heeft op 17 april 2025 het besluit genomen om de vennootschap te ontbinden en liquideren. De resterende liquide middelen zijn uitgekeerd aan de aandeelhouders, naar rato van het aandelenbelang. De provincie Drenthe heeft een uitkering van € 194.219,-- ontvangen.
Beheersmaatregel
-
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
8.580.202
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen op 31-12
6.572
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat (voor bestemming)
8.095.853
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
MKB Fonds Drenthe
Naam verbonden partij
MKB Fonds Drenthe B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Stimulering MBK innovatie
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Via de AvA (als 100% aandeelhouder)
Risico's
1. De provincie is enig aandeelhouder en heeft € 13 miljoen geïnvesteerd in het MKB Fonds met als doel de economie van het midden- en kleinbedrijf te stimuleren en daarmee werkgelegenheid te realiseren. Deze provinciale bijdrage moet onder aftrek van de beheerskosten revolverend worden ingezet. Daarnaast is in 2021 een lening verstrekt van € 10 miljoen. Deze lening is begin 2025 deels opgenomen. Een financieel risico is dat de lening aan het eind van de looptijd niet terugbetaald kan worden door het MKB Fonds.
2. Aan het financieren van ondernemingen zijn risico's verbonden. Voor het MKB Fonds zijn deze hoger doordat de doelondernemingen zich bevinden in een segment met hogere risico's. Het gaat immers om jonge, innovatieve ondernemingen, startups en bestaande ondernemingen die hun nieuwe ideeën willen vermarkten.
3. Het fonds verwacht dat in 2025 de rentes verder zullen dalen en hoewel de wereldwijde handel weer wat aantrekt, profiteert de Nederlandse industrie hier vooralsnog weinig van. De concurrentiepositie van industriële bedrijven is verslechterd doordat de energielasten hoger zijn. Mogelijk zal een aantal ondernemingen in financiële problemen kunnen komen en moeten meer voorzieningen worden getroffen.Beheersmaatregel
1. De € 13 miljoen die is ingebracht in het MKB-fonds is destijds in de begroting van de provincie als last genomen. Om die reden zullen niet nog eens financiële risico’s afgewikkeld hoeven te worden over dat bedrag. Daarmee impliceert de provincie in haar boekhouding dat het fondsvermogen niet zal terugvloeien naar de provincie, ondanks dat het fonds het oogmerk ‘revolverend’ heeft. Het idee is om het MKB in Drenthe vooruit te helpen en eventuele opbrengsten in de vorm van rente, dividend en verkoopopbrengsten van deelnemingen hiervoor opnieuw in te zetten binnen het MKB-fonds zelf. Ter afdekking van het risico dat de lening niet terugbetaald kan worden, is een storting van 10% ofwel € 1 miljoen in de Reserve opvang revolverend financieren gedaan.
2. Per onderneming wordt de risico-ontwikkeling bewaakt en het risicoprofiel wordt halfjaarlijks opnieuw beoordeeld en besproken met de RvC. Daarnaast moet de portefeuille van het MKB Fonds voldoende gespreid over de levensfasen, sectoren en financieringsbedragen zijn opgebouwd.
3. Twee keer per jaar wordt door het MKB-fonds een analyse van het portefeuillebedrijf gemaakt en wordt de Benaderde Markt Waarde (BMW) berekend.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
5.026.192
5.443.724
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
2.656.700
2.635.046
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-1.098.976
-414.897
nog niet bekend
nog niet bekend
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Vechtdallijnen
Naam verbonden partij
Beheerorganisatie Vechtdallijnen (Provincie Overijssel)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Doel
Concessiebeheer spoorverbindingen Zwolle-Emmen en Almelo–Mariënberg
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
36,00%
Bestuurlijk belang
Lid stuurgroep
Invloed uitoefenen
Via de bestuurder in de stuurgroep en via de ambtelijke samenwerkingsgroepen
Risico's
1. De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende inkomsten uit de kaartverkoop. Net als bij het OV bureau Groningen Drenthe wordt er een conservatief financieel beleid gevoerd.
2. Het reispatroon van reizigers is anders geworden: de spitsdrukte lijkt wat kleiner geworden, studenten krijgen meer digitaal onderwijs en het gebruik van de trein in het weekend is groter geworden. Juist de forens maakt mede ten gevolge van het meer thuiswerken minder gebruik van het OV. Dit leidt tot een verminderde voorspelbaarheid van het OV-gebruik en een druk op de opbrengsten.
3. Bij de Vechtdallijnen hebben we nog te maken met incidenten op het vlak van sociale veiligheid. Dit blijft een structureel aandachtspunt. Voor de huidige concessieperiode hebben we hiervoor samen met Overijssel en het Rijk middelen beschikbaar gesteld. Voor de volgende concessie vanaf december 2028 is de beschikbaarheid van middelen nog niet toegezegd.Beheersmaatregel
1. De fluctuaties in het resultaat moeten in de begroting van de provincie tijdig worden verwerkt, zaak is dit tijdig te beheersen.
2. Ondanks het gewijzigde reispatroon zien we een structurele groei van het aantal treinreizigers.
3. De kosten van inzetten van extra personeel en vliegende brigades is incidenteel opgelost t/m 2028. Hierna zal een structurele oplossing gevonden moeten worden in overleg met het Rijk.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
4.711.645
5.561.433
4.604.646
4.726.371
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
nog niet bekend
RGA
Naam verbonden partij
Regio Groningen-Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Doel
Afstemming woningbouw en bedrijventerreinen voor plangebied
Realisatie pakket bereikbaarheidsmaatregelen
Behoud en versterking (landschappelijke) kwaliteitEigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
12,50%
Bestuurlijk belang
Lid stuurgroep
Invloed uitoefenen
GS via stuurgroep. PS middels zienswijze op begrotingen en jaarstukken
Risico's
1. Een tekort op de vrij te besteden middelen binnen het Financieel Kader. Er is meer aan projecten toegewezen dan dat er daadwerkelijk aan middelen beschikbaar is.
2. Er bestaat het risico dat de frictiekosten van salarisverplichtingen voor het boventallig personeel van Regio Groningen-Assen niet kan worden gedekt uit detacheringsvergoedingen.Beheersmaatregel
1. Elk jaar wordt het financieel kader geactualiseerd om te kijken hoe groot het risico is. Door vrijval vanuit projecten was er de afgelopen jaren geen tekort meer, maar anders dan in voorgaande jaren staat in de Begroting 2026 het Financieel kader 2025-2030 opgenomen met een tekort. Hierbij is rekening gehouden met vrijval van resterende middelen 2021-2025. In de zienswijze van Provinciale Staten van Drenthe is gevraagd de huidige periode Toekomstagenda (2020-2025) af te rekenen met de deelnemers en bij het daadwerkelijk afrekenen zal het tekort dan ook groter worden. Afgelopen jaar is door goedkoper uitvallende projecten de vrijval verder opgelopen. Het gaat hierbij om vrijval binnen de thema's Regionale projecten en Mobiliteit. Door elk jaar een geactualiseerde uitvoeringsagenda bij de begroting te voegen kan het tekort worden bijgesteld indien nodig.
2. Om dit risico te beperken heeft RGA een Bestemmingsreserve frictiekosten ingesteld. Het saldo van deze reserve lijkt voldoende hoog te zijn om het risico op te vangen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
11.499.966
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
2.425.595
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
3.470.824
-2.525.373
-5.645.375
nog niet bekend
Bijdrage provincie
921.732
921.732
595.000
595.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Vereniging
IPO
Naam verbonden partij
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
Rechtsvorm
Vereniging
Doel
Belangenbehartiging van provincies in ‘Den Haag’ en ‘Brussel'
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
8,12%
Bestuurlijk belang
Lid Bestuur
Invloed uitoefenen
Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS.
Risico's
1. Onze jaarlijkse financiële bijdrage kan hoger uitvallen dan geraamd. De deelnemersbijdrage IPO is voor Drenthe vastgesteld op 8,12% en de bijdrage BIJ12 bedraagt 8,12%.
2. Onvoldoende transparante P&C cyclus betreffende de verschillende IPO-onderdelen.
3. Onvoldoende financieel inzicht in de verschillende onderdelen van de vereniging.Beheersmaatregel
1. De ontwikkeling van kosten IPO en BIJ12 goed volgen en monitoren.
2. Opzetten van een nieuw P&C document en het herkenbaar weergeven van de verschillende IPO-onderdelen.
3. Zuivere en transparante begroting met één document voor de gehele vereniging (IPO-bureau en BIJ12 samen). Voor 2026 laat deze maatregel een stijging in de financiële bijdrage zien.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
2.808.088
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
53.222.049
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
1.471.916
0
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
1.880.000
1.963.000
6.312.000
nog niet bekend
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Huis van de Nederlandse Provincies
Naam verbonden partij
Huis van de Nederlandse Provincies
Rechtsvorm
Vereniging
Doel
Het HNP vervult als vooruitgeschoven post een signalerende functie en is een platform voor de gezamenlijke belangenbehartiging van de provincies en het IPO in Brussel. Het Huis van de Nederlandse Provincies zet zich in om zo vroeg mogelijk input te leveren in Brussel
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
7,69%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur
Risico's
1. Onze jaarlijkse financiële bijdrage kan hoger uitvallen dan geraamd. De deelnemersbijdrage HNP is voor Drenthe vastgesteld op 7,69%.
2. De twaalf Nederlandse provincies en het Interprovinciaal Overleg (IPO) stichtten in 2000 het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) in Brussel. Het HNP is een stichting waarop het Belgisch vennootschapsrecht van toepassing is (statutair gevestigd in Brussel). Daardoor is sprake van een afwijkende financiële verslaglegging.Beheersmaatregel
1. Ontwikkeling van kosten HNP goed volgen en monitoren.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
660.813
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
716.292
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
85.271
0
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
71.542
84.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Stichting
SLB
Naam verbonden partij
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincies Groningen en Drenthe
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
8,50%
Bestuurlijk belang
Lid Raad van Toezicht
Invloed uitoefenen
De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft vijf leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar. De Raad van Toezicht van de SLB heeft in zijn vergadering van 17 februari 2011 ingestemd met het voorstel de jaarlijkse verantwoording over het gevoerde beleid te vereenvoudigen. Dit houdt in dat er niet langer een formeel en door de accountant goedgekeurd jaarverslag wordt uitgebracht, maar in plaats daarvan een tot op het niveau van de afzonderlijke uitgaven toelichtende verantwoording. Tevens is bepaald dat bij deze wijze van rapportage niet langer jaarlijks zal worden vergaderd, maar de rapportage in een schriftelijke ronde zal worden afgehandeld. Dit laat onverlet dat elk van de afzonderlijke leden van de raad het recht heeft SLB op te dragen alsnog een vergadering uit te schrijven voor plenaire behandeling van de rapportage.
Tevens oefent de provincie invloed uit via haar wettelijke rol van bevoegd gezag op basis van de Omgevingswet en als regievoerder van de bodemsaneringsoperatie. In dat verband moet zij inhoudelijke oordelen geven over besluiten omtrent de ernst van gevallen van bodemverontreiniging en over de kwaliteit van beschermingsmaatregelen, bodemsaneringen en nazorg.Risico's
1. Niet voorzien. Het totale fondsbedrag van circa € 2 miljoen zou voldoende moeten zijn om de algemene uitvoerende taken te dekken door middel van de jaarlijkse rentebijschrijving.
2. Mocht de bodem vervuild blijken en het saneren hiervan is een discussie, dan heeft dit grote maatschappelijke impact en is de kans op imagoschade hoog. De bodemsanering zal direct worden geassocieerd met de verantwoordelijkheid van de provincie.Beheersmaatregel
1. De stichting beschikt over voldoende reserves om de vrijwaringen eeuwigdurend gestand te doen.
2. Door de stichting wordt de kwaliteit van de bodem gemonitord evenals het gebruik van de percelen. Deze werkwijze biedt goede garanties voor het vroegtijdig signaleren van onbalans tussen gebruik en bodemkwaliteit.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
2.834.717
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen op 31-12
0
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat (voor bestemming)
84.264
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Naam verbonden partij
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
6,00%
Bestuurlijk belang
Lid Raad van Toezicht
Invloed uitoefenen
Het voorzitterschap wordt bekleed door de vertegenwoordiger van de gemeente Emmen. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid.
Risico's
1. Mocht de bodem vervuild blijken en leidt het saneren hiervan tot een discussie, dan heeft dit grote maatschappelijke impact en is de kans op imagoschade groot. De bodemsanering zal direct worden geassocieerd met de verantwoordelijkheid van de provincie.
2. De stichting heeft in 2015 een analyse uitgevoerd betreffende de vermogens- en kostenopbouw. Uit deze analyse blijkt dat de baten (rente-inkomsten) de lasten (stichtings- en saneringskosten) niet meer kunnen compenseren. SBS belegt feitelijk ook niet meer; de gelden staan geparkeerd op een spaarrekening. Dit betekent dat op de lange termijn de voorziening onvoldoende is om de uitvoering van het takenpakket van de stichting te kunnen waarborgen. Naar aanleiding van de financiële analyse is een versobering van de uitvoering doorgevoerd. Het financiële toekomstperspectief op lange termijn blijft echter om aandacht vragen.
3. De stichting heeft in 2025 gemeente Emmen en provincie Drenthe verzocht om ieder € 500.000,-- bij te dragen voor aanvullende maatregelen. Het verzoek is aangehouden in afwachting van aanvullend onderzoek en een nadere afweging van de risico's. Besluitvorming zal in 2026 plaatsvinden.Beheersmaatregel
1. In de Raad van Toezicht (RvT) worden afspraken gemaakt over de aanpak. De eigenaren van de vervuilde percelen zijn in de RvT vertegenwoordigd. Op deze wijze worden discussies over de aanpak vroegtijdig opgepakt.
2. De geplande saneringen zijn afgerond. De stichting maakt de overgang naar een beheerorganisatie, waarbij periodieke monitoring de belangrijkste taak is.
3. Bij tekorten zijn de overheden (provincie Drenthe en de gemeenten Emmen en Coevorden) aan te spreken, conform het overeengekomen convenant. In dat geval draagt de provincie 50% bij in tekort of meerkosten. In 2023 zijn het financiële toekomstperspectief en de organisatievorm in relatie tot de overgang naar een beheerorganisatie en de komst van de omgevingswet onderwerp van gesprek geweest voor de Raad van Toezicht. In 2025 staat een volgende monitoring gepland; hieruit kunnen nog aanvullende maatregelen volgen. De overgang naar een passieve fase is in 2028. De raad opteert ervoor de taken dan bij de Omgevingsdienst Drenthe onder te brengen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
21.826.401
1.715.801
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
0
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
2.315
-110.600
nog niet bekend
nog niet bekend
Energiefonds Drenthe
Naam verbonden partij
Energiefonds Drenthe
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Financiering van maatregelen waarmee de CO2-uitstoot wordt gereduceerd
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Geen bestuurlijk belang
Invloed uitoefenen
Energiefonds Drenthe heeft een subsidierelatie met de provincie. De subsidievoorwaarden zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met het stichtingsbestuur en de directeur plaats.
Risico's
1. De provincie Drenthe heeft in 2018 aan Energiefonds Drenthe (EFD) € 39,2 miljoen in de vorm van een lening verstrekt. EFD verstrekt financiering aan bedrijven en instellingen die niet door reguliere geldverstrekkers wordt verstrekt. Het risico dat een deel van de uitgezette leningen niet worden kan worden afgelost en terugbetaald waardoor EFD niet aan terugbetalingsverplichtingen jegens de provincie kan voldoen, is aanwezig. In december 2022 is een aanvullende lening verstrekt van € 16 miljoen en is een lening van € 6,6 miljoen lening verstrekt ten behoeve van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Beide leningen zijn op dit moment nog niet geheel opgenomen. Naast deze leningen is in januari 2025 door PS ingestemd met het verlenen van een aanvullende lening van €25 miljoen aan Stichting Drentse Energie Organisatie (DEO) (handelend onder de naam Energiefonds Drenthe) voor de uitbreiding van haar fondsvermogen. De looptijd van de overeenkomst met de provincie is bij het beschikbaar stellen van de lening met vijf jaar verlengd tot 31 december 2030.
2. De partijen waaraan EFD de leningen verstrekt, worden geraakt door wijzigingen in beleid en wet- en regelgeving. Dit kan ertoe leiden dat deze partijen in financiële moeilijkheden komen, doordat hun businessmodellen niet meer houdbaar zijn. Dit raakt indirect het EFD.
3. Crisissen kunnen ertoe leiden dat bedrijven aan wie EFD de energieleningen heeft verstrekt, in financiële problemen komen en daardoor niet meer aan hun betalingsverplichtingen richting EFD kunnen voldoen.Beheersmaatregel
1. EFD voert een actief debiteurenbeheer en heeft zekerheden (hypotheek- en pandrechten) gesteld ter nakoming van de betalings- en aflossingsverplichtingen door de leningnemers. Ook heeft EFD een voorziening hiervoor opgenomen en deze per saldo verrekend met de schuld aan de provincie. De hoogte van deze voorziening bepaalt EFD aan de hand van een risico-analyse per energielening. Voor 2024 ging het daarbij om een totaalbedrag van € 1.960.124,-- tegenover een bedrag van € 1.968.292,-- in 2023. Daarnaast is het cumulatieve saldo van de baten en lasten van de organisatie sinds de oprichting per saldo een negatief bedrag van € 192.183,--. Ook dit saldo wordt verrekend met de schuld aan de provincie en is minder negatief geworden door de winst over 2024.
2. De provincie heeft reserveringen van 10% van € 39,2 + € 16 miljoen, 15% van € 6,6 miljoen en 10% van € 25 miljoen getroffen.
3. Per kwartaal levert EFD een financieel overzicht aan waarin de actuele stand is vermeld van die leningen die onder bijzonder beheer vallen. Van bijzonder beheer is sprake indien de lening een verhoogd risicoprofiel heeft als gevolg van bijvoorbeeld een achterstand op rente- en aflossingsverplichtingen dan wel in situaties waarbij de financiële positie van de leningnemer is verslechterd. Het doel van bijzonder beheer is enerzijds de leningnemer te begeleiden naar herstel en anderzijds het bewaken van het kredietrisico op de openstaande lening. Met EFD is de afspraak gemaakt dat de jaarlijkse rente-inkomsten een eventueel verlies op oninbare vorderingen compenseren.
Door de stichtingsvorm kan de provincie Drenthe niet aansprakelijk worden gesteld. Ook het personeel van EFD is in dienst op basis van inhuur. Hiervoor gelden geen overnameverplichtingen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
140.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
45.256.530
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
199.382
202.025
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Opbrengsten dienstverlening
19.325
45.028
46.393
46.393
Coöperatieve vereniging NDVO-DOVA U.A.
Naam verbonden partij
Coöperatieve vereniging Decentrale OV-Autoriteiten (NDVO-DOVA U.A.)
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief of individueel vervoer.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
6,67%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur
Risico's
1. De deelname aan NDOV en DOVA brengt kosten met zich mee. De jaarlijkse provinciale kosten voor deelname aan DOVA worden betaald door de provincie uit het budget bijdrage DOVA (destijds overgeheveld vanuit het budget Bijdrage OV-bureau Groningen Drenthe). De jaarlijkse provinciale bijdrage is beperkt qua omvang op het totaal van de exploitatiebijdragen die het DOVA ontvangt. Deze verdeelsleutel was in 2019 voor 5 jaar (t/m 2024) vastgesteld en deze is in 2025 aangepast voor de Begroting 2026 en verder. Hierbij is dezelfde systematiek aangehouden als voorheen (inclusief een vaste voet van 10%; dit was 5%), maar nu met als referentiejaar 2019 voor de bepaling van de verdeelpercentages (de reizigerskilometers en reizigersaantallen per decentrale overheid). De bijdrage van Drenthe gaat daarmee wel omhoog.
2. In de Begroting 2026 heeft DOVA aangegeven dat het gewenste weerstandsvermogen vanaf 2025 fors naar beneden is bijgesteld. Voor 2025 heeft DOVA een herijking voor de berekening van het weerstandsvermogen toegepast, naar voorbeeld van het OV-Bureau Groningen-Drenthe. Per mogelijke gebeurtenis is ingeschat wat de kans is dat een risico voorkomt en wat het maximaal mogelijke risico in euro's zou zijn. De optelling van deze bedragen leidt tot een lager – ons inziens realistischer – aan te houden weerstandsvermogen, namelijk € 600.000,--. Dit was eerder een bedrag van € 2 miljoen.Beheersmaatregel
De algemene reserve van DOVA wordt onder meer aangehouden voor het opvangen van risico’s.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
1.114.496
627.759
519.537
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
3.688.950
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
288.777
20.859
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
14.507
17.087
40.844
42.177
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
GOA Publiek
Naam verbonden partij
Stichting Gemeenschappelijke Opleidingsactiviteit (semi) Publieke sector
Rechtsvorm
Stichting
Doel
De GOA Publiek is een samenwerkingsverband van publieke organisaties en onderwijsinstellingen dat gericht is op het borgen van kwalitatief goede instroom (van MBO-1 tot WO) in de publieke sector door het faciliteren van leerwerktrajecten en andere ontwikkelgerichte banen. De GOA Publiek vervult daarmee een belangrijke maatschappelijke functie in het creëren van kansen op de arbeidsmarkt. Per 1 januari 2023 is de provincie deelnemer geworden.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,00%
Bestuurlijk belang
Adviesraad
Invloed uitoefenen
via de deelnemersraad
Risico's
1. De provincie Drenthe stort geen kapitaal in GOA Publiek. Bij eventuele verliezen beschikt GOA Publiek over eigen vermogen om deze op te vangen. Mochten de verliezen over een lange periode optreden, dan zal GOA Publiek haar organisatie naar verhouding moeten afschalen. In geen enkel geval zal de provincie Drenthe daarin risico lopen of gevraagd worden extra kapitaal beschikbaar te stellen.
2. Voor de BBL’s en trainees (fase A uitzendovereenkomst) in dienst van GOA Publiek geldt dat de financiële risico’s voor GOA Publiek minimaal zijn.Beheersmaatregel
Ontwikkeling van kosten GOA Publiek goed volgen en monitoren.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
637.906
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
381.377
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
80.974
-1.143
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
119.798
287.000
287.000
287.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Reglement
Nazorg fonds gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Naam verbonden partij
Nazorg fonds gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Rechtsvorm
Reglement
Doel
Financiering eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB.
Risico's
De provincie loopt een financieel risico op het nazorgfonds, indien het voorcalculatorische rendement (de rekenrente) niet wordt gerealiseerd. Dit rendement is benodigd om de eeuwigdurende nazorg voor gesloten stortplaatsen te kunnen financieren.
Beheersmaatregel
Voor de stortplaats Wijster geldt dat er jaarlijks na vaststelling van de jaarrekening van het nazorgfonds wordt bezien of er een heffing aan Attero kan worden opgelegd. Dat is het geval als de omvang van de bestemmingsreserve voor de stortplaats Wijster 10% of meer afwijkt van de contante waarde van het doelvermogen (dit kan ook een terugbetaling zijn, indien de omvang van de reserve groter is dan de contante waarde van het doelvermogen). Ook kan er een heffing worden opgelegd naar aanleiding van een nieuw nazorgplan, dan geldt de drempel van 10% niet. Hierover zijn afspraken gemaakt in de raamovereenkomst tussen Attero en de provincie.
Voor de reeds gesloten stortplaats te Ubbena kan geen heffing meer worden opgelegd. Het financiële risico van deze stortplaats ligt volledig bij de provincie.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
16.683.236
16.395.362
17.070.093
18.539.504
Vreemd vermogen op 31-12
20.782
3.500
3.500
3.500
Resultaat (voor bestemming)
694.291
674.739
729.388
807.943
Coalition of the willing
Regio Zwolle
Naam verbonden partij
Regio Zwolle
Rechtsvorm
Coalition of the willing
Doel
De Meerjarige Agenda Regio Zwolle Stapt Door 2024 – 2027 is de basis voor de regionale ambities. Deze wordt jaarlijks vertaald in uitvoeringsplannen inclusief jaarbegroting per opgave voor 1) Economie en Arbeidsmarkt, 2) Ruimtelijke ontwikkeling, 3) Public Affairs en Communicatie, 4) Bedrijfsvoering en Regio Zwolle Bureau
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
3,56%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen Bestuur
Invloed uitoefenen
GS via het AB en via bestuurlijk trekker van programma's en PS via Zienswijze begroting
Risico's
Onderbesteding beschikbaar gestelde middelen
Beheersmaatregel
In gesprek met Regiobureau Zwolle en Kernteam Novex
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Begroot 2027
Eigen vermogen op 31-12
1.378.272
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
0
0
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-3.602.086
-1.304.568
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
397.000
90.000
600.000
600.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing